torsdag den 24. november 2016

Æbleskiver og gløgg ved Munkholmbroen

I tirsdags blev det aftalt, at vi skulle ro til Munkholmbroen med lidt mad og kaffekande, da vejrudsigten forventede et fantastisk vejr med skyfri himmel og 3 sekundmeter vind. Det var lidt spændende om det holdt her i slutningen af november. Jeg stod op til et helt fantastisk vejr, så det blev en madpakketur til Munkholmbroen. Vi var syv, der satte ud fra en isglat flydebro og satte kursen mod Munkholmbroen. Skyfri himmel betyder også nattefrost. Tempoet var fint, så vi samtidig kunne nyde vejret og naturen. Da vi rundede Kirsebærholmen, var der et par af deltagerne, der ikke var tilfreds med tempoet, de ville have farten op over de syv kilometer i timen, så der blev gået til den mod Søminen. Hidtil havde farten været 6,5 km/t., så jeg var lidt målløs over, at det ikke gik hurtigt nok. I klubben er det sociale liv næsten totalt ødelagt, måske af samme årsag, mon holdning med a, b og c roere er ved at brede sig til 60+ gruppen? Det gav ihvertfald en lidt trykket stemning under turen. I starten fulgte vi trop og roede ret hurtigt med det resultat, at vi ikke kunne nyde den fantastiske natur. Jeg sad et øjeblik for at tage et billede af et fugletræk, men måtte blot konstatere, at jeg hellere måtte følge med. Vi roede samtidig meget langt ude på fjorden, hvilket jeg er meget imod, når det er vinterroning. Man skulle nok tænke mere over, hvor man ror, frem for hvor stærkt man ønsker, det skal gå.


 


Vi kom fint frem til Munkholmbroen, hvor vi snakkede lidt med en af dem, som har repareret broen. Han var i gang med oprydningen efter efterårets reparationsarbejde. Så var det tid til en pause, så vi roede over til ishuset, hvor vi lagde ind for en madpakkepause. Da vi var bænket, diskede Grethe op med gløgg og æbleskiver, som vi sad og nød i et fantastisk solskin og udsigt over Inderbredningen.


Så var det atter på vandet og af sted mod Holbæk, nu med lidt modvind, hvilket betød, at det med at holde sammen, som jeg synes, er meget vigtigt, ikke kunne lade sig gøre. Jeg roede med en gruppe på fire, som fulgtes ad, og vi holdt sammen under hele turen tilbage.  
Jeg er meget ked af, at en gennemsnits fart på lige under 6 kilometer i timen ikke er hurtigt nok. Vi var da også kun præcis 4 timer om at ro turen. Det betyder, at vi får ikke drukket nok under turen, og vi kan ikke afse tid til at tage billeder m.v.
Er det fremtiden i 60+ gruppen, så er det nok ikke noget for mig.

Turen: Holbæk Kajak Klub til Munkholmbroen og retur.
Dato: 24. november.
Deltagere: Bolette, Grethe, Hans, Michael, David, Søren og jeg
Turens længde: 22,6 kilometer.
Vejret: Sol fra en skyfri himmel med lidt vind fra nordvest på ca. 3 m/s.
Temperaturerne: Luften var 8 grader og vandet lige under 5 grader.


Ingen kommentarer: