torsdag den 25. august 2022

Fire dage i fantastiske Hälleryd Skärgård

Vi kørte fra klubben mandag morgen klokken godt ni, trafik var der ikke meget af, så det gik planmæssigt mod Øresundsbroen med 80 kilometer i timen, heller ikke problemer med at passere betalingsanlægget til Sverige, ingen kontrol af os, så det var kun lidt ned i fart. Vi lavede et kort stop lige efter betalingsanlægget, for at klare det mest nødvendige. Vi aftalte, at vi stoppede igen ved Ekerödrasten for en kaffepause. Derefter de sidste 100 km til Nytäppet i roligt tempo og nem trafik. Der var meget få mennesker ved Nytäppet, så der var ingen parkeringsproblemer. Vi startede med frokosten, inden kajakkerne blev pakket til turen i skærgården. Da kajakkerne var pakket, og bilerne parkeret, lagde vi ud i skærgården, for lige at ro forbi Östra Bokö for at se, hvordan forholdene var, ingen mennesker, så det var her vi skulle være. Der lå to telte i den sydlige ende, så det var ligesom ikke interessant at lægge ind lige der. Efter dette korte stop roede vi en lille tur for at vende os til skærgården og finde ud af, hvor øerne ligger, inden vi lagde ind ved nordsiden af Östra Bokö efter en lille tur på 11 kilometer for at holde fast lejr her de næste dage. Vinden var i syd, så vi slog teltene op inde bag træerne. Tarpen blev også sat op, og så gik vi i gang med aftensmaden ved bålpladsen, men intet bål. Efter aftensmaden hyggede vi os og nød solnedgangen, inden vi skulle i soveposerne efter en nem transport og en skøn lille tur i skærgården.
Madlavning og aftenhygge.
Solnedgang over Karlshamn.

Tirsdag morgen var vi oppe lidt over syv, fik noget morgenmad og planlagde, hvor vi skulle ro i dag. Det blev rundt mellem øerne og rundt om Tärnö, og så tog vi af sted. Vinden var svag i nord, men skulle gå i vest, så det var perfekt til Tärnö rundt efter at have roet rundt om øerne frem til Tärnö. Ved østsiden af Tärnö så vi havørnen, der holder til på øen, men vi fik ikke et godt billede af fuglen, der sad på en stor sten og ikke var interesseret i at blive fotograferet. Det gik fint til sydenden af Tärnö, hvor vandet end ikke havde krusninger på overfladen, så vi roede inde mellem de mange store sten. Vi lagde ind ved havnen og Laxboden for frokost. Efter frokosten gik vi turen op til øens højeste punkt for at nyde udsigten over skærgården. Tilbage ved kajakkerne og Laxboden fik vi en is, inden vi drog videre ud i skærgården. Det blev en tur mellem de mange øer langs vestsiden af skærgården, inden vi lagde ind ved lejrpladsen efter 24 kilometer, vi gjorde os klar til aftenmad og en hyggelig aften, som også bød på Irish coffee, inden vi lagde vores trætte kroppe i soveposerne.

Af sted, ud på oplevelser.
Hvor er vi?
Havørnen på stenen.

Onsdag morgen var vi atter tidligt oppe, hurtig morgenmad under tarpen, som var godt våd af morgendug, det gav en del vand, hvis vi rørte tarpen. Birgit havde haft besøg i nat af mus, som havde gnavet sig igennem en plastboks for at nyde Birgits knækbrød. Vinden var atter i nord og skulle svinge over til sydlig vind, solen stod højt på himlen, så vi skulle en tur over i Järnavik skärgård. Alböle, som kan være et problem, lå spejlblank, så vi kunne ro inde mellem de store sten. Vi skulle lige ind og se, om overbæringsstedet var intakt, så vi kunne benytte overbæringen, hvis vinden fra syd ville blive et problem. Vi lagde ind på østsiden af Dragsö for kaffepause, Dragsö er et af mange skønne steder i denne del af skærgården. Efter en kort kaffepausen fortsatte vi rundt i skærgården og lagde ind ved havnen på Tjärö for frokost, og så sluttede vi frokosten med en is fra cafeen. Vinden var taget til og sydlig, så vi afkortede turen, krydsede fjorden fra østsiden til vestsiden, rundede Alböle i lidt uroligt vand. Inden vi lagde ind ved lejrpladsen roede vi lidt rundt mellem øerne. Det blev til 25 kilometer i dag. Aftenen var hyggelig, og da solen var gået ned bag Karlshamn, rykkede vi ind under tarpen, men ganske kortvarigt, inden det var god nat.
Landgang på Dragsö.
Frokostpause på Tjärö.
Ud på bølgen den blå.
Atter stille vand ved Mjoö.
Atter en smuk solnedgang.

Fire dage i skærgården går meget hurtigt, og torsdagen var så sidste dag for denne gang, Vi kom hurtigt op og fik pakket en del sammen inden morgenmaden. Vi ville ro en tur mens duggen fordampede, så vi kunne tage teltene ned og pakkede kajakkerne uden for meget fugtighed. Det blev en ganske kort tur på 11 kilometer mellem de mange øer, inden vi var tilbage på Östra Bokø, hvor vi spiste frokost, inden vi pakkede helt sammen og roede ind til Nytäppet. Kajakkerne blev tømt, traileren pakket og så tilbage mod Holbæk, vi skulle dog lige ind om Ekerödrasten for at få en kop kaffe med lidt kage. Resten af hjemturen var med betydelig mere trafik end udturen, men vi havde ikke de store problemer. Vi var tilbage ved klubben lidt i fem efter en flot tur i Hälleryd Skärgård, i alt 71 kilometer og i det mest fantastiske vejr.
Klar til afgang fra Östra Bokö.
Svanepar med unger.
Det er hvad der sker, når man opbevarer mad i teltet.
Mariannes logerende.

Turen: Hälleryd Skärgård.
Dato: Fra mandag den 22. til fredag den 24. august.
Deltagere: Birgit, Runa, Marianne, Peter, Hans, Søren og jeg.
Turens samlede længde: 71 kilometer.
Vejret: Flot sol, svag vind.
Temperaturerne: Luften var 24 grader og vandet 20 grader.