fredag den 21. august 2020

Hälleryd Skærgård

Efter et års fravær var jeg tilbage i Hälleryd Skærgård sammen med kajakklubben. Vi skulle have været på kajaktur til søen Immeln, men da vejret viste sig fra en side, som kaldte på en lidt længere tur i skærgården, så blev turen til Immeln ændret til skærgården. Vi kørte fra klubben mandag morgen klokken 09:00 og kørte til Nytäppet med et enkelt kort stop ved Ekeröd, så vi var fremme ved middagstid. På grund af vejret var der mange som benyttede dagen til at bade og solbade ved stranden. Vi pakkede kajakkerne, og de efter spiste vi frokost. Længslen efter at komme ud i skærgården var ganske høj, så vi startede med at ro til Östra Bokø for lige at se, hvordan forholdene så ud. Vejret var fantastisk med sol fra en skyfri himmel, svag vind fra sydøst og med temperatur i midten af tyverne, så der var ret mange endagsgæster ved strandområdet, men inde på øen var der ingen, så vi var enige om, at der skulle være fast base på Östra Bokö, men inden roede vi langs Vetre Bokö til Nästenö og Sjöö, derefter til Mulö og Aspholmarna og rundt om Hallö, inden vi lagde ind på sydsiden af Östra Bokö for at slå lejr.
Den første tur var på 12 kilometer.
Kort pause ved Ekeröd rasten.
Kajakkerne pakkes til fire dage i skærgården.
Aftenhygge på Östra Bokö.

Tirsdag den 18. august.
Dagen startede klokken seks om morgenen, hvor nogen badede i fjorden, og andre tog brusebad ved toilettet, derefter morgenmad og klargøring til dagens tur. Vejret var stadig skyfrit og med svag vind fra sydøst, så vi var forberedt på en særdeles varm dag. Vi lagde kajakkerne i vandet klokken otte og var klar 08:08, hvor vi startede med at ro ind til Nytäppet for af flytte den ene bil, inden der kom badegæster. Derefter roede vi langs Eriksbergkysten og rundt om Alböle, hvor bølgerne var ganske høje på grund af reflekser. Da vi havde rundet Alböle besluttede vi, at vi ville benytte overbæringen på turen tilbage. Vi lagde ind på Dragsö for en kaffepause. Derefter roede vi ind omkring Siö og så til nordsiden af Tjärö, hvor vi nød frokosten i skyggen af de store træer. Efter frokosten roede vi ind til Järnavik, hvor hurtigt fandt ishuset for at nyde desserten. Efter en god lang ispause roede vi videre rundt i Järnavikfjorden, inden vi krydsede over fjorden til overbæringsstedet og tilbage til vores lejr. Det må betragtes som fantastisk, at man laver et overbæringssted for kajakroere.
Dagens tur var på 28 kilometer
Lejrpladsen på Östra Bokö.
Afsted mod Järnavik.
På grund af tørken har træerne allerede fået efterårsfarver.
Kaffepause på Dragsö.
Svanemor med fire unger.
Ispause.
Klar til overbæring.
Fantastisk overbæringsanlæg.
Tirsdagens rute.

Onsdag den 19. august.
Dagen startede klokken 06:00 med den traditionelle vækning, men alle var allerede vågne, og enkelte havde allerede været i bad. Under morgenmaden ringede Birgit hjem for at sige tillykke til sin mand, som havde fødselsdag, og vi sang fødselsdagssang for ham. Efter morgenmad og fødselsdagssang var vi på vandet klokken 08:10, lidt senere end om tirsdagen på grund af fødselsdagssangen. Vejret var atter fantastisk med skyfri himmel og næsten ingen vind, så vi skulle rundt om Tärnö og lidt rundt mellem øerne. Vi lagde ind på Bockö for at gense øen og få lidt kaffe. På vandet igen forberedte vi os på at komme ud i Østersøen, og selv om vi roede på næsten fladt vand, ville der være en del bølger på sydenden af Tärnö. Vi havde ingen problemer med at ro rundt om sydenden af Tärnö, og snart efter var der atter læ og roligt vand. Vi lagde ind ved Laxboden, hvor vi startede med en halv liter Mariestad-øl,
derefter frokost og så gik vi en tur op til det højeste sted på Tärnö, hvor vi nød udsigten ved de gamle militære installationer. Tilbage ved havnen og Laxboden drak vi kaffen, inden turen  tilbage til lejren. Dagens tur var på 14 kilometer.
Onsdagsturen var på 20 kilometer.
Lokal morgenhygge ved vandet og sommerhuset.
I roligt tempo mod Tärnö.
Så roligt var vandet ikke ved den sydlige ende af Tärnö.
Skærgården set fra toppen af Tärnö.
Udsigten fra toppen af Tärnö ned over Sandviken. En sådan
strand får en dansk stenstrand til at minde om sandstrand.
Solnedgangen inde over Karlshamn.
Lejrområdet på Östra Bokö.
Onsdagens tur rundt om Tärnö.

Torsdag den 20. august
Den sidste dag var vi atter tidligt oppe, og planen var, at vi skulle pakke sammen og lade teltene stå, så vi efter roturen kom tilbage og pakkede telte og grej sammen, læsse kajakkerne og ro ind til Nytäppet, hvor vi ville spise frokost, inden turen hjem. Vejret var atter uden ret mange skyer, og så var der slet ingen vind. Roturen blev en tur rundt om øerne i den vestlige side af skærgården. Da vi kom ind til Nytäppet, var det blevet overskyet, og så var vi faktisk de eneste på parkeringspladsen. Det gik ret hurtigt med at få pakket bilerne og nydt frokosten, derefter på gensyn til Hälleryd Skærgård, inden vi kørte de 265 kilometer hjem.
Dagens tur var på 10 kilometer.

Klar til afgang og ud på eventyr.
Himmelspejlninger i vandet.
Det var ikke hele tiden åren var i vandet.
Stille vejr og lettere overskyet.
En lille andefamilie passerede lige foran os.
Den sidste rotur i denne omgang.

Turen: Skærgårdstur i Hälleryd Skærgård.
Dato: 17. august til 20. august.
Deltagere: Birgit, Inger, Marianne, Peter og jeg.
Turens længde: 70 kilometer.
Vejret: Fantastisk.
Temperaturerne: Luften 22 - 26 grader og vandet 21 grader.