tirsdag den 10. december 2019

Første tur med Malikgruppen

På grund af vejrsituationen blev det til en tirsdagstur i stedet for en onsdagstur. Vejret var fantastisk og så var vi otte kajakker på vandet. Vi satte ud fra Jyllinge Marina, hvor der også var stor aktivitet af både vinterbadende i vandet og kajakker på vandet. Vi roede syd om Eskildsø og da vandstanden i Roskilde Fjord var ret høj, vel nok omkring 40 cm. over normal vandstand, så havde vi ikke problemer med sten og stenrev i Østerløbet og langs sydsiden af Eskildsø. Solen stod lavt, så vi var faktisk generet af modsol, hvilket er fy-ord når det har regnet og blæst vildt og voldsomt de seneste dage, det var bare dejligt med så flot solskin denne decemberdag. Vi lagde ind ved Sønderby Havn, hvor vi nød frokosten i sol fra en skyfri himmel, men varmt var det nu ikke. Efter frokostpausen roeden i tilbage til Skovbroen og op i Vesterløb, hvor den nordgående strøm var ret så kraftig. Vi krydsede over til østsiden af Vesterløbet og roede op forbi Østby inden vi roede mod Jyllinge igen. Tilbage ved Jyllinge Marina fik vi hurtigt pakket samme,  nød en kop kaffe inden vi kørte hjem efter en meget flot tur på Roskilde Fjord.
Klar til landgang ved Sønderby.
Atter af sted fra Sønderby.

Turen: Jyllinge - Sønderby - Østby - Jyllinge.
Dato 10. december.
Deltagere: Marianne, Kirsten, Kristian, Poul, Anders, Jens, Finn og jeg.
Turens længde: 16,5 kilometer.
Vejret: Sol fra en skyfri himmel og svag vind fra sydvest.
Temperaturerne: 3 - 4 grader over og under kajakken.