torsdag den 27. juni 2019

Kajaktur og byfest

Tirsdag den 25. juni.
Vi var blot fire, der ville på kajaktur til Sydsjælland. Det var lidt kedeligt, at der ikke var flere, som ville med på turen, men sådan er det bare. VI mødtes tirsdag morgen klokken 08:00, og efter blot et kvarter var vi klar til at køre. Klokken 10:00 holdt vi ved rundkørslen til Kalvehave, hvor jeg ikke tydeligt nok havde sagt til chaufføren, at vi skulle til havnen og ikke til Møn, så efter få minutter på Møn var vi atter på vej til Kalvehave Havn. Efter lige at have aftalt placering med havnefogeden var vi klar til at sætte kajakkerne i vandet. Vi fik anvist en super dejlig plads, kun få meter til flydebro, vand og ca. 100 meter til bad og toilet, en super god service på Kalvehave Havn. Vi pakkede kajakkerne med det nødvendige, hvilket vil sige frokost, kaffe og kage og så roede vi tilbage mod Gammel Kalvehave og rundt om de to små øer Langø og Tærø. Vi nød frokosten i de skønne omgivelser ved sydsiden af Tærø, hvorefter vi returnerede til Kalvehave Havn. Da vi kom i land igen, slog vi lejr og skulle lige se nærmere på forholdene, inden vi gik i gang med at tilberede aftensmaden. Vi brugte lidt lang tid på maden og hyggen, inden vi gik en tur rundt på havnen. Den Gule Stald var desværre ved at lukke ned for deres musikaften, så  det oplevede vi desværre ikke. Vi gik os til ro lidt over ti for at stå tidligt op.
Farøbroen og Storstrømsbroen ret foran.
Pause på Tærø.
Der er stadig en stor flok exnor vildheste på Tærø.
Langs med Langø.
Broen til Langø.
Lejrpladsen på Kalvehave Havn.

Onsdag den 26. juni.
Vi var alle oppe klokken 06:00 efter en god varm nat. På havnen gik der allerede journalister fra DR rundt for at få en lokal kommentar. Da vi ikke var lokale, havde vi ikke den store interesse. Morgenmaden blev hurtigt indtaget, og så var det planen at køre til shelterpladsen for enden af Skansevej på Møn og sætte ud fra stranden, så vi kunne ro en tur langs Møns Klint, mens der var sol på klinten, men det blev til, at vi satte ud fra Busende Haver for enden af Fyrvejen, et ganske godt alternativ. Vi var på vandet lidt over ti, og da vi var fri af alle stenene, satte vi kursen mod Møns Klint. Solen stod flot skyfrit, så det blev en fantastisk tur langs den imponerende kridhvide klint, ingen skal påstå, at Stevns Klint er en flottere oplevelse, når vejret er med. Det var ekstremt varmt med ganske svag vind og så sol fra en skyfri himmel. Vi roede langs hele klinten og vendte kajakkerne ved det nordlige fyr og så tilbage langs klinten til pladsen, hvor vi satte ud. Der skulle komme noget mere vind hen over eftermiddagen, så vi holdt en god lang frokostpause, inden vi roede en tur hen til Klintholm Havn. Vi kunne godt mærke, at vinden tog til, men vi havde jo rygvind tilbage til Busende Haver. Vi sad lidt på havnen, og et par af os nød en is fra Mini mini Brugsen, inden vi gik tilbage til kajakkerne, og jeg skal da lige love for, at vinden var taget til. Det var ikke så nemt at komme i kajakkerne med tør bagdel, men alle kom af sted uden problemer. Vi måtte ro godt ude i Østersøen, så vi var fri af brændingsbølgerne, og så havde vi ellers store bølger skråt bagfra og medvind tilbage. Efter tre kvarter var vi tilbage ved Busende Haver, hvor der var læ inde under kysten, så der var ingen problemer med at komme i land. Vi fik hurtigt pakket bilen og så af sted mod Kalvehave. Da vi kom tilbage til Kalvehave, blev vi mødt at en flagallé, og alle med flagstang havde hejst flaget. Flere huse havde pyntet altanen med dannebrogsflag. Ved Brugsen var der sat et opslag op "Tillykke Kalvehave. Fest i den Gule Stald klokken 20:00." Byen var næsten tørlagt, og der var lagt op til byfest med Dannebrog i hatten m.v. Det var ikke på grund af den nye regering, festlighederne skyldtes, at Lindholm var taget af programmet som udrejsecenter, og så skulle der festes. Vi spiste på "Iskutteren", der var ikke mere øl, og et par af retterne var udsolgt. Efter aftensmaden skulle lige over i den gule stald for at se lidt på festlighederne, inden vi gik tilbage til lejren.
En kajak fylder ikke meget med Møns Klint i baggrunden.
Her til og ikke længere, med fyret i baggrunden.
Turister i Klintholm.

Byfesten i Klintholm.
Der blev flaget over alt i Kalvehave.

Pyntes hvad pyntes kan.
Kalvehave fester.
Tidspunktet ændret på grund af TV.

Torsdag den 27. juni.
Det var ikke en rolig nat, ikke på grund af festlighederne, men det blæste voldsomt op med op mod 11 m/s i vindstødene, så støjen kom fra teltene. Da vi kom op, besluttede vi at blive på land, pakke sammen og køre hjem. Vores oplevelser tirsdag og onsdag måtte være nok. Det var ellers meningen, at vi ville ro en tur op langs Viemoseskoven til Sandvig Havn, hvor der skal være en helt fantastisk natur ved havnen, men det må være til næste gang, vi er i området. Det blev til to fantastiske ture i det Sydsjællandske.

Turen: Klubtur til Det Sydsjællandske Øhav.
Dato: Tirsdag 25. til torsdag 27. juni.
Deltagere: Grethe, Lisbeth, Peter og jeg.
Turenes længde: Den 25. roede vi 22 kilometer og den 26. roede vi 27 kilometer.
Vejret: Tirsdag var ca. 3 m/s fra sydøst, sol og få skyer. Onsdag startede dagen med 2 m/S, og hen over eftermiddagen steg vinden til 7 m/s.