lørdag den 11. juli 2015

Lørdag på Isefjorden.

Efter et par dage med strid blæst kom en lørdag med vindstille og sol, den skulle naturligvis udnyttes til en god kajaktur. Forslagene var mange, og da jeg kom ned i klubben, var der flere grupper, der var taget af sted ud på fjorden til forskellige mål, nogle var roet mod Orø, andre mod Munkholmbroen og Inderbredningen rundt. Birgit, Lisbeth og jeg besluttede, at vi ville til Kongsøre og ro mod Nykøbing. En tur, der er meget flot, og nok af de bedste på Isefjorden, når vejret er, som det var i dag. Vi fik hurtigt pakket traileren og af sted mod Sandskredet. Ved Sandskredet fik vi hurtigt gjort os klar og lagde ud på en meget smuk fjord i solskin. Sejladsen forbi marinestationen var uproblematisk, og så fulgte vi den smukke kyst på nært hold i fint tempo, mens vi nød den flotte kyststrækning. Da området er meget uspoleret med skov til strandkanten,er der også mange fugle langs kysten. De nød også det smukke sommervejr.

Vi mødte flere kajakker på vores tur og 2 både fra Nykøbing Roklub, som var ude på en lang lørdagstur. Den gik fra Nykøbing til Sidinge Fjord og retur, en tur på 35 - 40 kilometer, men de er jo også flere til at ro. Ved hjørnet ind til Strandhusene fik vi en lille smule modvind, men det var ikke noget problem, nærmere en lettelse med lidt luft, og da vi kom ind under Annebergskoven, var der atter helt stille. Vi fortsatte til Anneberg, hvor vi vendte ud for Hempels Kulturhus. Vi roede tilbage til Kildehusene, hvor vi lagde ind til stranden og fritidsområdet, her nød vi frokosten sammen med den flotte udsigt over Strandhusbugten.

Fantastisk sted at nyde frokosten.

Efter en god lang pause var vi atter tilbage i kajakkerne og fortsatte til Sandskredet. Vinden havde lagt sig, så vi ikke kunne få glæde af lidt medvind. Vi mødte atter roerne på turen tilbage til Nykøbing.
Vi havde en usædvanlig flot tur i et dejligt sommervejr.

Turen: Sandskredet Kongsøre til Anneberg og retur.
Dato: 11. juli, 2015.
Deltagere: Birgit, Lisbeth og jeg.
Vejret: Sol fra en skyfri himmel, efter middag dog lidt flere skyer. Svag vind fra 4 - 2 m/s.
Temperaturerne: Luften og vandet var lige under 20 grader.