søndag den 25. september 2011

Næsten ingen vind og septembersol

Det var ikke muligt at finde nogen at ro sammen med denne fantasiske septembersøndag, nogen var taget af sted tidligere på morgenen og andre tog først af sted over middag, så det blev en alenetur. Jeg holder nu mest af at ro sammen med nogen, men når vejret viser fra så flot en side, så er det meget svært at blive på land, så jeg klædte om og tog af sted. Der var næsten ingen vind og solen skinnede, så det kan næsten ikke blive bedre rovejr. Jeg lagde ud fra kajakklubben og roede direkte mod Kirsebærholmen, hvorefter jeg krydsede over mod Lindholm. Jeg håbede på at ro en lille gruppe op, som var på vejr mod Vellerup Vig, men det var ikke muligt, eller måske var det mig der ikke roede stærkt nok. Efter Lindholm roede jeg nordpå forbi Rønø og passage af kabelfærgen mellem Orø og Hammer Bakke. Da jeg havde passeret færgelinien, var der noget der rev i kajakken og plaskede voldsom bag mig. Da jeg vendte mig lå der en sæl lige ved kajakken og kiggede på mig, den blev nok mere forskrækket end jeg blev, da jeg kom og forstyrrede den. Her oplevede jeg problemet med Olympus Tough 8010, som er en umådelig langsom starter, så sælen var på vej væk da kameraet var klar. I Østerløb mødte jeg en større gruppe kajakroere fra Frederiksværk, som var på weekendtur på Isefjorden. De havde lagt ud fra Holbæk Roklub og roede til Kongsøre om lørdagen og nu var de på vej rundt om Orø, inden de skulle tilbage til Holbæk og hjem. Vi fik en kort, men hyggelig sludder. Jeg fortsatte og lagde ind under skrænterne på nordsiden af Orø for at spise frokost på dette sted med den fantastiske udsigt. Mod nord kunne man svagt skimte kranerne ved Hundested og vindmøllen på Nakke Hage og så skoven ved henholdsvis Hønsehalsen og Kongsøre mod vest. Mod øst ligge så Kyndbyværket og skæmmer landskabet. Efter frokostpausen fortsatte jeg mod Campingpladsen og ned i Vesterløb, krydsede mod "Magsmanden" og til Bognæs, hvor jeg lagde ind for en kort kaffepause. Der var mange, som havde lagt søndagsturen med frokost til Bognæs i det fine vejr. Det sidste stykke vej var stærkt trafikeret af lystsejlere der var på vej hjem efter en sjælden weekend med rigtig fint vejr. Jeg havde en fantastisk tur rundt om Orø.



Turen.
Dato: 25. september, 2001.
En sjælden alenetur.
Turens længde: 32 kilometer.
Vejret: Svag vind fra sydøst til syd ca. 3 m/s. og sol, men lidt diset. Temperaturen var oppe på næsten 20 grader og vander er blot 14 grader.






Ingen kommentarer: