onsdag den 30. marts 2011

En forårsdag fra Møllekrogen

Denne onsdag var lidt anderledes, idet der var lovet et lidt kedeligt vejr med regn, men solen skinnede under det meste af turen, forårstemperaturen var omkring de ti grader ,og der var næsten ingen vind. Og så var det den første tur i min nye kajak. Jeg ror nu i en P&H Cetus HV, som er en skøn sag på 5,48 m.,  flere af mine rovenner ror i en tilsvarende, og jeg må medgive, at det er en rigtig god kajak til teknisk roning. Så det blev igen et meget fint rovejr som Jakob, Stig, John, Jan og jeg, i min nye kajak, kunne nyde fra Møllekrogen til Borevejle og retur. Jan var med for første gang og faldt fint ind i gruppen. Dejligt med nye deltagere på onsdagsturen. Turen ned langs Hornsherredskysten var flot på den spejlblanke fjord, og det var dejligt at gense strækningen. Det lille fiskerhus ved Lundby, som var til salg sidste år, er renoveret og er bestemt ikke lille længere. Det er blevet dobbelt så stort og renoveret flot. Vi roede forbi Lundby Havn og ned og rundede sælstenen, inden vi krydsede over til Borrevejle, hvor vi fortsatte langs kysten, forbi udløbet af Gevninge Å og et stykke langs kysten, inden vi krydsede det smalle løb over til pladsen, hvor vikingeskibene ligger om sommeren. Solen viste sig fra den pæne side, så vi rigtig kunne sidde og nyde frokosten og udsigten over Borrevejle Vig. Traditionen tro sluttede vi frokosten af med kaffe og hjemmebagt kage, inden vi startede turen tilbage til Møllekrogen. Da vi kom tilbage til Møllekrogen, kunne vi se fire rovfugle kredse over Møllekrogen og Selsø. Nu manglede vi Torben eller Elgjægeren, så vi kunne få at vide, hvad det var for nogle, de var for små til at være havørne, så måske musvåger eller fiskeørne. Uanset hvad det var for rovfugle, så var det flot at se fire rovfugle svæve højt oppe på den blå himmel. Da vi havde pakket sammen, nød vi lige en kop kaffe, inden vi kørte hjem efter en dejlig dag på Roskilde Fjord i ny kajak.




Turen.
Deltagere: Jakob, Stig, John, Jan og jeg.
Distancen: 20 kilometer.
Vejret: Vind fra sydlige retninger, en del sol og temperaturer på ca. 10 grader. Vandet er dog stadig ca. 4 grader.

Ingen kommentarer: