onsdag den 8. april 2009

Solskin over Jægerspris

Onsdag den 8. april.

En kedelig onsdag morgen med støvregn og formiddagsdis, men DMI lovede opklaring med sol fra en skyfri himmel fra klokken 12.00, så vi var i vinterbeklædning fra morgenstunden. Vi lagde ud fra Kulhuse. Jakob lagde ud fra Sølager og krydsede renden, så vi kunne afgå klokken 10.00. Christian og Mette skulle støde til ved Alholm, så det var vigtigt at komme af sted til tiden. Jakob var allerede ved Kulhuse klokken 09.30, og Benny var også fremme i god tid. På turen deltog Jakob, Arne, Benny, Torben, Christian, Mette og Inger. De sidste to stødte til under turen tilbage mod Kulhuse.

Vi var hurtigt i kajakkerne fra stranden på vestsiden af Kulhuse Havn. Her er nemt at komme til vandet, og der er en god fast sandbund og lavvandet, men også mange store sten, så man skal godt ud fra kysten for at undgå grundstødning på disse.

Det militære skydeterræn var åbent for sejllads, så vi kunne ro langs kysten forbi skydeterrænet. Der skydes stort set hver dag, så når der endelig er åbent område, må vi benytte lejligheden til at opleve denne fantastiske kyststrækning. Området er meget varieret med et rigt dyre- og fugleliv. Lige efter Alholm kunne vi skimte en enkelt sæl et godt stykke fra os. Da vi gik i land for at nyde frokosten, blev vi iagttaget af et par rådyr - de stod længe og betragtede os, men de ser jo heller ikke mennesker uden sløring og uniform, så vi var nok meget spændende at se på.
På vejen sydover kunne vi mærke, at disen forsvandt, og den blå himmel blev mere og mere synlig.

DMI forudsagde sol fra middag og præcis klokken 12,05 kom solen frem, vinden - eller den smule vind der var- forsvandt, og så havde vi et helt fantastisk "sommervejr" under resten af turen. Vi fandt en dejligt sted, hvor vi kunne sidde og nyde kysten og det gode vejr. Det viste sig hurtigt, at to tynde uldtrøjer under tørdragten var for meget, så jeg havde fået et lag for meget på. Tilbageturen blev en meget hed affære.

Over alt langs kysten inden for skydeområdet ligger mange millitære efterladenskaber. Jeg har nævnt det før, at området er nærmest broderet med disse store granater, som ligger på fjordbunden meget langt ude i vandet og der er ikke blevet færre siden sidst tur - hva mæ en oprydning?

På tilbageturen stødte Christians kone Mette til. Mette synes ikke vejret var alt for spændende i morges, men op af dagen fik hun kajakken i vandet og mødte os lige ved den nordlige ende af det militære område. Lidt senere stødte Inger også til og fulgte os til nordsiden af Alholm, hvor de roede tilbage til deres udgangssted i nærheden af deres sommerhuse.

Tilbageturen til Kulhuse blev en rigtig afslapningstur. Jeg havde det meget for varmt i tørdragten. I starten af turen var påklædningen passende, men da solen kom frem, blev det bare alt for varmt. Benny havde forberedt sig på sommervejret og havde i dag sin våddragt på, og det skulle vise sig, at det var en klog beslutning. Da jeg kom ud af tørdragten, var jeg helt våd af sved på overkroppen - og det var ikke, fordi vi måtte slide med pagajen, vi hyggede os meget under turen. Vejret, kysten og fjordbunden var bare helt fantastiske oplevelser i dag. Igen passede vejrudsigten.

Her ligger den lille ø Alholm og tager sig godt ud i solen. Selve kysten helt fra Munkholmbroen til Kulhuse er noget helt særligt. Kyststrækningen er meget flot hele året, så når der ikke skydes i området, er det bare om at nyde denne kyststrækning.

Kysten syd for Kulhuse er et sommerhusområde med sommerhuse helt ned til stranden fra Kulhuse og til nogle få hundrede meter, før det bliver militært område.

Så var det tid at tage afsked med Mette, Inger og Christian, som roede tilbage til deres sommerhus på den anden side af Alholm.

Dagen distance: 19,8 km.
Vejret: i starten overskyet og diset, fra middag opklaring fuld sol og ingen vind.
Temperatur: 9 - 18 grader
Vandtemperaturen: ca. 8 grader

Som det kan ses på perspektivbilledet, er det ikke muligt at ro mellem Alholm og Kulhuse.