Planlægningen sagde Susåen, og vi var en pæn flok på 9 kajakker med indhold, som startede i Roskilde og Korsør klokken 9.00. I dag var vi Ingerlise, Bjarne, Henrik, Arne, Jakob, Benny, Torben, Elgjægeren og jeg. Vi ville ro fra Vrangstrup til Skelby, som vi fik oplyst, er det flotteste stykke af Susåen. Da vi ankom til isætningspladsen i Vrangstrup klokken 09.45, fik vi hurtigt læsset af, lagt kajakkerne ned til åen og klargjort til turen, derefter kørte vi bilerne til Skelby. Arne kørte os tilbage til Vrangstrup, hvorefter vi fik klargjort og sat kajakkerne i vandet. I mellemtiden fik Benny en lektion i, hvordan man ikke skal sætte kajakken i strømfyldt vandløb, ved fælles hjælp fik han reddet kajakken, og det meste af udstyret og gjort sig klar til turen.
Vrangstrup isætningsplads er et meget fint lille sted at sætte i. Susåen ligger et stykke nede i forhold til parkeringspladsen, men der er en rullebane til kajakker og kanoer, så det var nemt at komme ned til isætningsområdet. Susåen er tilpas bred og dyb, men strømmen er meget kraftig på denne årstid. Isætningspladsen er dog ikke ret stor, så der var trængsel ved kajen, da ni kajakker skulle på vandet.
Ved fælles hjælp kom alle på vandet, og så gik det med strømmen mod Tystrup sø. Uden at bruge pagajen kunne vi drive med ca. 4 km. i timen, så den vil ikke være rar at ro op imod. Umiddelbart efter Vrangstrup ligger åen dybt i landskabet, så der ikke er så meget at se.
Efter nogle få hundrede meter kunne vi begynde at nyde landskabet og de mange dyr og fugle, som opholder sig langs åen.
Landslabet langs Susåen er et meget smukt område med en spændende historie.
Flere gårde ligger med en meget flot udsigt til skoven, marker og Susåen.
Ved Næsby ligger noget der ligner resterne af en gammel kirke, men efter turen har jeg fået at vide fra lokal side, at det er resterne af en gammel kostald. Før i tiden skulle kvæget bo ordentligt her på egnen.
.
Vi kom lidt sent afsted fra Vrangstrup, så efter ca. 10 km. begyndte det indre ur at tænke på frokost. Vi holdt en kort frokostpause lige ved åens udmundingen til Tystrup Sø. Vi fandt en lille rasteplads med udsigt til Broby Vesterskov og Næsbyholm skov, hvor vi kunne nyde madpakkerne, Patricias kage og Arnes småkager.
Vi kunne nu mærke den kraftige vind fra søen, så det var om at komme i læ af Næsbyholm Skov, når søerne skulle besejres.
.
Bøgen var stor, flot lysegrøn og nyudsprungen. På turen ned over søen så vi en del musvåger, og nogen få så også en fiskeørn.
.
Kastevindene føg hen over Tystrup sø, så det var bare om at holde sig inde under land i læ for blæsten.
Hva' vej ska' vi, du?
Foto: Elgjægeren, Jakob og jeg.
Kære Voldborg - gi os i dag medvind. En lille bøn til ham, der styrede blæsevejret, hjalp ikke - det blæste ca. 11 m/s. direkte mod os ned over søerne. Da vi efter ca. fire kilometer i strid modvind endelig kom til renden mellem Tystrup og Bavelse sø, troede nogle, at nu var det slut med at ro på sø i modvind - men der var lige Bavelse Sø, hvor bølgererne var mere krappe og lige imod, heldigvis er den ikke så stor, men den trak virkelig "søm" ud, så Henriks bønner til vejrmanden hjalp ikke meget.
Bavelse ligger med hovedbygning, kirke og avlsbygninger lige ned til søen og tager sig flot og velholdt ud i forårssolen.
Efter Bavelse Sø samlede vi op ved Fuglebjerg Broen. Da alle var med og fik mulighed for at puste ud efter at have besejret to stride søer, blev det igen å, og den sidste strækning var også med medvind og lidt medstrøm, så det gik let.
Ankomst Skelby efter en stor naturoplevelse. Biler og trailere stod klar til at fragte ni trætte kajakroere videre, endnu en oplevelse rigere.
Susåen er en fantastisk naturoplevelse, men det har gebyrgribben Næstved Kommune også indset, så Næstved Kommune har lagt en skat på 100 kr. på hver kajak- eller kanoroer, der tager på tur i området. Den tur vi tog fra Vrangstrup til Skelby koster således 100 kr. i afgift til kommune. Med flere tusinde kanoer og kajakker om året på Susåen beløber det sig til en hel del penge hen over sæsonen. Utroligt at man vil være bekendt at lægger afgift i den størrelse på naturen. Vi brugte godt nok to isætningspladser, en rasteplads samt en offentlig parkeringsplads. Med den slags afgifter vil mange - rigtig mange undlade at indløse en sejltilladelse.
Dagen distance: 23,7 km.
Vejret: vekslende skydække med en del sol og temperaturen omkring 18 grader.
Hård vind fra øst ca. 11 m/s.
Foto: Elgjægeren, Jakob og jeg.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar