søndag den 31. maj 2015

Sol, vind og regn over Hälleryd.

Sidste forårstur til Blekinge Skærgård hed "Fantastiske Blekinge", denne forårstur var også fantastisk, men den bød også på ret meget vind alle fire dage, og når det er Østersøen, så skal der ikke så mange sekundmeter til, før der er områder, vi ikke kan ro i, og det giver en begrænsning.
Til gengæld får vi så nogle andre fantastiske oplevelser.

Et sådan uvejr er en barsk omgang i et lille telt på en lille ø i skærgården.

Jeg kørte hjemmefra torsdag morgen, morgentrafikken blev varslet med problemer, men da jeg kom på motorvejen, var der ikke ret megen trafik, og da slet ikke problemer. Jeg skulle over Glostrup og hente Kim, og få minutter efter var vi på motorvejen igen. Turen over Øresundsbroen betød, at vi måtte gøre et lille stop for at efterspænde kajakkerne. Ellers var der ingen problemer under køreturen. Det har hjulpet en hel del med udvidelsen af motorvejen ved Karlshamn. Vi brugte kun 2½ timer fra Glostrup til Matvik. Da vi ankom til udsætningsstedet, tog vi kajakkerne af bilen og spiste vores frokost, og efter ganske få minutter kom de andre. Pakning af kajakkerne til de fire dage ude i skærgården forløb let, og snart var vi alle klar til at tage af sted. Vinden var ret kraftig fra sydvest, så det var om at ro, hvor der var mest læ. Vi krydsede over til havnen i Matvik og fulgte kysten et godt stykke, inden vi krydsede over til Vester Bokö og fulgte kysten til den vestlige ende, hvor vi lige skulle fornemme, hvor kraftige bølgerne var. Vi blev inde i læ og roede mellem øerne, inden vi krydsede over til Bockö, hvor vi ville overnatte. Opholdet på Bockö startede med at rydde op efter de mange gæs, som havde efterladt en hel del på lejrområdet. Fuglene har ikke helt opfattet, at de skal holde sig til de øer med de gule skilte. Vi turde ikke stole på vejrudsigten, da der var for stor forskel på de forskellige vejrmeldinger, så vi ville ikke lægge nogen planer, før vi havde spist morgenmad om fredagen. Vi gik vores traditionelle tur op til det gamle fyr for at nyde gensynet med denne lille fantastiske skærgård. Solnedgangen var atter et flot syn, og derefter var det tid til at gå til ro, mens nattergalene sang af fuld hals lige ved teltene, og det gjorde de hele natten.

Solnedgang over Karlshamn.
Torsdagen rute.

Vi stod op til den mest fantastiske morgen, høj sol og næsten ingen skyer på himlen, men stadig med en del vind. Stig var stået meget tidligt op, han var nødt til at forlade os, da der var problemer hjemme, Jeg tog lige en time mere i soveposen, inden det var tid til at stå op for os andre. Lidt koldt vand i hovedet, det blev meget lidt og meget koldt vand. Vandtemperaturen var blot 8 grader, så det gav os også en ekstrem kold vind fra Østersøen. Efter morgenmaden besluttede vi at blive på Bockö, da det var umuligt at ro over i Järnavikfjorden, fordi vinden ville tage til, så det var tvivlsomt, om vi kunne ro tilbage igen om lørdagen. Dagens tur blev således mod Tarnö, hvor vi startede med at ro ind ved havnen for at få fyldt vanddunkene og nyde solen lidt, derefter ville vi se, om vi kunne ro rundt om øen, men da vi lå ude på vestsiden af Tarnö, lå vi i bølger på noget over 1 meter, så vi turde ikke ro rundt om øen. Vi vendte om og lagde ind ved vores tidligere overnatningsplads over ved østsiden af Tarnö for at nyde frokosten sammen med en god udsigt. Efter frokostpausen roede vi tilbage til lejrpladsen på Bockö.

Bemærk, at løvtræerne er lige sprunget ud.

Havnen i Tarnö med Laxboden.

Pladsen på Tarnö, hvor vi har overnattet mange gange.

Fredagens rute.

Tilbage på lejrpladsen nød vi den flotte aften omkring bålstedet, men vejrudsigten kunne fortælle om regn og yderligere vind om lørdagen. Da vi var kommet i soveposerne, kunne vi fornemme, at regnen var på vej, og nattergalen sang knapt så meget denne nat, til gengæld fik vi masser af regn natten igennem, og vi vågnede da også op til et massivt regnvejr. Vi sad i teltene og lavede morgenmad, mens vi ventede på, at regnen skulle holde op, og ved titiden kunne vi fornemme, at den tog af. Vi kunne tages vores regnslag af og gjorde klar til at komme på vandet. Da vi sad i kajakkerne, holdt regnen helt op, og vi havde hæderligt vejr under hele turen, som blev en tur rundt mellem de mange øer og skær. Vi lagde ind for frokost ved Vester Bokö, hvor vi lige skulle kigge på det nye toilethus med bad og varmt vand. Toilethuset får vand fra fastlandet og strøm og varme fra solceller og solvarmeanlæg. Vi fandt en fin plads i læ for vestenvinden, her kunne vi sidde og nyde frokosten. En svensk gruppe i kajakker havde også indtaget Vester Bokö denne lørdag. Det var også de eneste andre kajakroere, vi mødte under denne tur. Efter frokosten gik vi en tur på Vester Bokö, inden vi satte os i kajakkerne for at fortsætte turen rundt mellem øer og skær. Da vi nærmede os vores lejrplads, begyndte det atter at regne, og det blev en meget kraftig regnbyge. Da vi kom i land, var den holdt op, så vi kunne nyde aftenen uden ret meget regn.
Det mere spændende ved en sådan kajaktur er, hvad skal vi spise til aftensmad og hele det store show med at frembringe de fantastiske og forskellige måltider. Jeg skulle have pasta med svampe og stegt bacon, som var en ganske enkel og velsmagende ret. Efter aftensmaden gik vi en tur på den nordlige side af Bockö, inden vi gik til ro.
Natten forløb fint med et par regnbyger, som først sluttede ved sekstiden om morgenen.

Dagen sluttede med en flot solnedgang.

Lørdagens rute.

Søndag morgen stod vi op umiddelbart efter et par kraftige regnbyge og med masser af vind. Vinden var blevet mere vestlig, så den stod lige ind mod lejrpladsen, og Torben og Jakob kunne mærke blæsten på allernærmeste hold. Vi andre lå mere i læ, og ved morgenbordet var der også fint læ. Efter morgenmaden fik vi hurtigt pakket sammen og lagt det alt sammen i kajakkerne, og så forlod vi Bockö for denne gang. Det var meget fint at have fast base på Bockö, som ligger midt i den lille skærgård, så der kan laves  nogle fine ture ud fra denne fantastiske lille ø. Er man til mere komfort med rigtige toiletter og varmt vand fra vandhane, så må man slå lejr på Øster Bokö, som også har masser af plads med fint læ. Vi roede en rute med så meget læ, som det var muligt at finde. Ved Øster Bokö lagde vi ind for frokost, inden vi roede tilbage til Nytäppet. Vi sad og spiste frokost i flot solskin, men et uvejr trak mod os, og så var det bare om at komme af sted. Da vi sad i kajakkerne, kom et meget kraftigt regnvej ind over os, vel nok et af de kraftigste jeg kan mindes at have roet i. Ved Nytäppet var det atter tørvejr, men regnbygen havde efterladt nogle store vandpytter. Vi fik hurtigt pakket bilerne, og så var det ellers om at finde hjem. Det var en meget kold og regnfuld tur med masser af regn og sågar hagl.

Søndagen rute.

Turen: Skærgårdstur rundt i Hälleryd Skærgård.
Dato: Fra 28. maj til 31. maj 2015.
Deltagere: Torben, Jakob, Stig, Kim, Jens, Palle og jeg.
Turens længde: 42,4 kilometer.
Vejret: Hele spekteret sammen med masser af vind 3 m/s - 21 m/s i vindstødene.
Temperaturerne: 10 - 14 grader og vandet var mellem 8 og 10 grader.