torsdag den 13. marts 2014

Torsdagstur fra Holbæk til Kongsøre.

Lørdag var vi på kursus i navigation. Det var et ok kursus, men der var ikke så meget nyt og spændende ud over, at en del af kurset var på fjorden, hvor vi skulle udstikke kurser på fjorden i en let vind med et "spejderkompas". Det var nu ikke så nemt på grund af bølgerne, men der findes lettere måder at udstikke kurser på, så vi sjaskede rundt ude på fjorden i lette uberegnelige bølger.


Til sidst skulle vi tage 200 rotag på en kurs. Jeg ville være landet ca. 5 meter oppe på stenmolen, hvis jeg skulle have taget 200 rotag, så det var ikke så gennemtænkt. Det mest spændende på kurset var, at vi fik aftalt en torsdagstur med madpakke. Morten kom ikke, og så det var bare Kate og jeg, som havde madpakken med. Vi satte ud lidt over ni sammen med Grethe, Lisbeth, Michael, Hans, Bolette og David. De var dog ikke indstillet på at ro længere end til "Marsmanden", hvor de vendte og returnerede til klubben. Havde klubbens hjemmeside fungeret, havde det været muligt at slå turen op som madpakketur for dem, som havde lyst til at ro med, men klubbens hjemmeside fungerer ikke til det, medlemmerne har brug for. Vi kom godt af sted på en spejlblank Holbæk Fjord. Vinden var ikke til stede da vi satte ud, men den var på vej. Vi krydsede fjorden mod Tuse Næs og fulgte den nordlige side af fjorden frem til Bognæs. Allerede efter et par kilometer var vi flere, som havde det alt for varmt i tørdragterne. Ud for Holbæk Marina kunne vi ude i sejlrenden opleve to marsvin, som dovent nød fjorden i fred og ro. Vi var enige om, at der var så meget vand ved "Marsmanden", at vi kunne ro inden om fyret. Kate og jeg havde jo pakket kajakkerne med madpakker, så vi fortsatte nordpå og talte om, at vi kunne lægge ind ved starten på Lammefjorden, men så fik vi øje på Sandskredet ved Kongsøre, som lå badet i solskin, og så besluttede vi at ro derover for at nyde frokosten. Der var næsten ingen bølger ved Lammefjorden, så det var ingen sag at ro hen over. Vi lagde ind ved Sandskredet og nød frokosten i sol og dejlig forårsvarmevarme.

Landgang ved Sandskredet.
 
Udsigten fra Sandskredet mod Tuse Næs.

Tilbage i kajakkerne roede vi ud til "Næbbekroen" hvor vi krydsede til Tuse Næs. Der var kommet lidt flere bølger, men absolut ikke noget problem. Turen langs Tuse Næs var i medvind, så det var bare en skøn tur. Ved Bognæs kunne vi opleve to sæler, som nysgerrigt holdt øje med os.


Sæler ved Bognæs.

På turen tilbage fortalte Kate, at det var hendes første rigtige tur i år, så det var meget flot klaret med en tur på den længde, og så fik vi tilmed modvind fra Bognæs til Kajakklubben.(men hun er jo også Elgjægerens datter.) En fantastisk flot tur i et udsædvanligt flot vejr. Jeg måtte konstatere, at det havde været på sin plads med solcreme i dag, men den lå der hjemme - desværre. Da jeg kom hjem, kunne jeg slappe lidt af, men så skulle jeg til gymnastik. Hjemme igen efter gymnastikken var jeg helt færdig.

Turen. Fra Holbæk Kajak Klub til Kongsøre og retur.
Deltagere: Grethe, Lisbeth, Michael, Hans, Bolette, David, Kate og jeg.
Turens længde: 26,0 kilometer.
Vejret: Skyfrit med meget svag vind fra vest fra ca. 2 m/s til 4 m/s.
Temperaturerne: Luften var 12 - 13 grader og vandet blot 4 grader.

 
 

Ingen kommentarer: