lørdag den 5. april 2008

En forårsdag fra Herslev til Eskildsø

Endelig kunne vi komme på vandet. Påsken var rædselsfuld med sne og masser af dårligt vejr. Derefter naturligvis efterfølgende forkølelse mv, så derfor var det endnu mere glædeligt, at vejret var helt perfekt til en rotur. Svag vind fra vest ca. 2 sekundmeter og nogen sol. Vi besluttede os for at tage ud fra Herslev havn og ro rundt om Bognæs - måske kunne vi komme til at opleve havørnefamilien ude på fiskeri langs Bognæsskoven.

Herslev Lystbådehavn er meget ideelt som udgangssted for roture i den vestlige del af Roskilde Fjord. Havnefogeden er hjælpsom, og vi kan generelt sætte i fra slæbestedets bro, men i dag var broen til reparation, og der var travlhed med at sætte lystbåde i vandet, så vi benyttede stranden lige syd for lystbådehavnen. Vi lagde fra land 10.30 og krydsede bugten med kurs mod Vesterskov.

På vejen forbi Bognæs skal vi igennem Nørrerev og frem mod Ægholm. Ægholm rev og Nørre rev er et par af de meget lavvandede revområder på fjorden. Selve Ægholm er fugleyngleplads for måger og skarverne benytter både rev og øen til at sidde og tørre vingerne.

Roskilde Fjord viste sig fra den ualmindelig smukke side med masser af sol - ingen vind - en sådan dag på fjorden skal bare nydes.

Min romakker Benny og jeg holdt en normalhastighed på godt 6 km/t. ,så vi kunne nyde forårsdagen på fjorden. Da der hverken var vind, strøm eller andre sejlende, gik vi tværs over fjorden.

Måger og skarver var der masser af, men ingen havørne. Andre fra klubben mødte havørnene i onsdags, men i dag var de enten på strejf eller hjemme i reden - i luften var de ihvertfald ikke.

Fremme ved trækstedet mellem Østskov og Eskildsø holdt vi frokosthvil. Strømmen var også i dag meget kraftig og sydgående.
Vi kom tilbage til udgangspunktet klokken 15.30 efter at have roet 19,5 km. - egentlig meget godt gået, når det kun er anden gang vi er på vandet efter "vinteren". En meget smuk tur i en flot natur iklædt vinterdragt - dog uden sne.