fredag den 2. august 2024

4 dage i Det Sydfynske Øhav

Turen: 4 dage rundt i Det Sydfynske Øhav
Dato: Fra 29 juli til 1. august
Deltagere: Inga, Lene og Finn, Bjarne, Jens H. og jeg.
Turens længde 81 kilometer.
Vejret: 4 dage med flot vejr, masser af sol og svag vind.
Temperaturerne: Luften omkring 24 grader og vandet 23 grader (Rantzausminde)
Den samlede tur over 4 dage.
Første dag: Turen ind til Svendborg.
Vi ankom lige inden middag til Rantzausminde Camping, stillede telte op og etablerede lejr i hjørnet, hvor vi tidligere har haft fast base. Da lejren var etableret gjorde vi klar til en tur ind til Svendborg Havn. Strømmen var indadgående, og der var ret meget vind, så vi kunne ikke ro ud til Skarø, som planlagt, så derfor blev det Svendborg Havn i let til middel vind og indadgående strøm, så der var god fart på kajakkerne mod Svendborg. Vi rundede havnen og da vi kom ud i Svendborgsund ved roklubben, så skal jeg da lige love for, at strømmen var på si højeste ca. 5 - 6 knob, så højeste hastighed var ca. 2 km/t, når vi gik til den. Vi lagde lige ind ved havnekiosken ved det gamle færgeleje til Tåsingefærgen og nød en lille is og lidt kaffe, inden den stod på 6 kilometer i modvind og ret kraftig aftagende modstrøm. Den første tur var på 15 kilometer, og ret hård ved armene, så da vi var tilbage var det ren afslapning, badning og aftenhygge ved stranden.

Anden dag: Tur til Drejø og Skarø.
Vi stod op til den mest fantastiske morgen i vindstille og næsten skyfri himmel, og så var aftalen, at vi først skulle på vandet 09:30, lidt sent og den sidste tid gik da også med at gå og vente på at klokken kom over 9. Da vi kom på vandet, roede vi langs kysten mod Ballen og da det passede med at krydse mod Skarø Rev og følge Skarøs vestside indtil vi kunne krydse til Drejø via Grydholm og ind til den Gamle Havn på Drejø. Den skønneste og mest gæstfrie havn i Øhavet. Vi kunne ikke lægge ind på vestsiden af havnenen, så det blev slæbestedet i den tætpakkede havn til hele 17 både. Da vi var kommet i land spiste vi frokost og gik så på sigtseeing ind til byen og rundt i den lille samling af huse og gårde på Drejø. Desværre have Sanne og Beth lukket Gammel Elmegård, så desværre uden besøg der. Tilbage i Den Gamle Havn mødte vi en af de lokale, som hyggede med at være skærsliber og fortælle historier. Efter Drejø roede vi til Skarø, hvor målet var Cafe Olga til Skarø is og kaffe. Turen tilbage til Rantzausminde var direkte til over til Fyn og derefter langs kysten tilbage til campingpladsen, og ikke direkte til Rantzausminde.
Torsdag morgen ved Svendborgsund.
Kysten langs Sydfyn er bare så flot at ro langs.
Klar til kryds mod Skarø.
Frokost på Skarø inden turen til byen.
Værksted, milæjæ og indendørs ophold.
Køleskab med drikkevarer, øl, vand og vin til kr. 6,-.
Typisk sommerbolig på Drejø.
Så er der kurs mod Skarø.

Tredje dag: Tur rundt om Thurø.
Atter en skøn morgen men vejrudsigten forventede en del vind op ad dagen, så vi blev enige om en tur rundt om Thurø med start fra Christiansminde. Vi pakkede bilerne og kørte til Christiansminde, hvor vi pakkede kajakkerne og roede mod Thurødæmningen, for lige se, hvordan det var med strømmen gennem dæmningen. Ved dæmningen måtte vi indse, at modstrømmen gennem dæmningen var for kraftig, og det ikke var muligt at ro "med uret" rundt om Thurø, så vi satte kursen mod Troense, som vi bare roede forbi. Vi havde således 3 timer til at ro rundt om Thurø, hvis vi skulle igennem dæmningen inden stræmmen atter blev for kraftig mod øst og Langelandsbæltet. Turen rundt om Thurø er ikke så lang, så vi lagde ind ved den vestlige campingplads for frokost og lidt badning. Efter frokosten roede vi mod dæmningen og jeg skal da lige love for at svag modstrøm ikke bare er noget man bare smutter igennem. Vi kom fint igennem, men der skulle godt nok atbejdes med pagajen. Vi fik afsluttet turen og læsset kajakkerne på bilerne og returneret til Rantzausminde. Det blev en flot tur rundt om Thurø i modstrøm det meste af turen rundt, og turen blev på 20 kilometer. Aftensmaden blev købemad inde i Svendborg. Jeg fik en pizza som ekspedienten startede med at tabe og lavede sen så om. Det var bestemt ikke det lækre måltid vi drømte om, dårlig betjening forvirret personale, ingen bestil eller glas til drikkevarer.
Klar til afgang fra Christiansminde.
Det Sydfynske Øhav er kendt for at mange gamle skibe komme på besøg.
Skrænterne langs Thurøs sydlige side er bar en smuk og god oplevelse.
Landgan ved campingpladsen for  frokost og lidt badning.
Det kan være en barsk oplevelse at ro gennem dæmningen til Thurø.

Fjerde dag: Tur til Hjortø og Birkholm.
Atte en skøn morgen med svag vind og sol fra en skyfri himmel. Turen i dag skulle gå til Hjortø og Birkholm, så vi kom fint af sted klokken 09:30, hvor vi krydsede Svendborgsund og roede et stykke langs Tåsinges flotte kyst, og krydsede over til Hjortø. Da vi kom til Hjortø gik vi en tur ind på øen for lige at opleve lidt af østemningen på Hjortø. Et særdeles spændende besøg. Tilbage ved kajakkerne fortsatte vi til den sydlige ende på øen og derefter krydsede vi over til Birkholm, hvor vi lagde ind på stranden, og fik hurtigt gjort klar til frokost. Vi fandt en fint sted på både-broen, hvor vi kunne nyde frokosten og opleve den gamle filmstjerne "Rylen" sejle ind i havnen. Rylen blev brugt af grønlandsfareren Acton Friis, som sammen med maleren Johannes Larsen tog ud på ekspisitionen  "De Danske Øer". Efter frokosten gik vi en tur ind på øen for også mærke lidt af stemninegen på Birkholm. Tilbage i kajakkerne var der bare lige 12 kilometer til Rantzausminden. Vi satte kursen så vi roede mellem Odden og Mejlholm, og derefter  ind til kysten på Tåsinge. De sidste kilometer fra Mejlholm til Rantzausminde var med sidevind på ca. 4 m/s, en del bølger og så også en del trafik i Svendborgsund. Med hensyn til lystsejlerne i det Sydfynske, så er det med søvejsregner ikke noget man vægter ret højt, så det er noget man skal være opmærksom på, tyske lystsejler maser bare på, som om de intet kender til søvejsregler, og de mener åbenbart, at alle skal vige for dem. Vi oplevede næsten det samme med nogle danske sejlere. Tilbage ved Rantzausminde efter 24 kilometer, skulle jeg bare pakke sammen og køre tilbage til Holbæk efter fire fantastiske dage i Det Sydfynske Øhav med fast bask hos Birgitte på Rantzausminde Camping
Det gamle posthus på hjortø. På postkassen stå blot, "Tømmes ikke".
Ude i Øhavet får man mere ud af at braklække frem for at dyrke jorden.
På Birkholm prøver man at bevare nogle af de smukke gamle gårde.
Lejr og shelterpladsen på Hjortø.
Velkommen til Hjortø.
Afganfra Hjort med kurs med Birkholm.
Rylen ligger til kaj på Birkholm.
Gadekæret på Birkholm.
Birkholm råder også over et "supermarked" med frostvare, kølevarer, bøger og brødudsalg.
Alle de Sydfynske øer bør på flot natur og en masse sommerblomster ved gårde og fritidshuse.

Fire fantsatiske dag i Det Fydfynske Øhav med masser af sol og et godt rohold, hvor vi fik roet 81 kilometer over de fire dage.