søndag den 15. juni 2008

Bllekinge skærgård

Blekinge skærgård fra den 12. til 14. juni.
Så kom endelig dagen, hvor vi skulle på skærgårdstur i Blekinge skærgård. Torben havde i sin tid taget initiativet sammen med Elgjægeren - vi andre var bare medløbere. For os alle var det den første skærgårdstur, derfor er Blekinge skærgård et meget fornuftigt valg. Skærgården ligger lige uden for Matvig mellem Karlshamn og Rönneby. Torben, Elgjægeren og Philip startede torsdag sidst på eftermiddagen, mens vi andre Bjarne, Benny og jeg først kunne forlade Roskilde klokken 18.30. Efter ca. 4 timer var vi også fremme ved Matvig.

Vi slog lejr for natten i den sydlige ende af lystbådehavnen. Et meget fint sted i fornuftig afstand til toiletter, bad og vand. Vi havde al proviant med hjemmefra, så vi havde ikke brug for svensk proviant. Da vi kom frem var lejren etableret, og vi fik blot en kop kaffe, inden vi gik til ro.

Næste morgen kunne vi kigge lidt på området, inden vi skulle ud i skærgården. En betagende morgen - roligt vand, fuld sol - helt vidunderligt.

Benny var meget lang tid om at få pakket kajakken - en ny kajak med andre pladsforhold end den gamle, så det tog sin tid. Ventetiden tilbragte vi på V.Bokö, hvor vi drak en kop kaffe. Da vi endelig var klar, roede vi øst om V.Bokö, frem mod Ekö, og spiste frokost på vestsiden af Bockö.

Vejret var efterhånden blæst lidt op med vind fra syd, men det var ikke noget problem at finde læ bag sten og enebær på skærgårdsøerne. Som det kan ses, var det en meget afslappende skærgårdstur.

Vi havde planlagt at overnatte på Tärnö, den yderste af skærgårdsøerne. For at komme derud roede vi fra Bockö til Brorsö over til Harö. Efterhånden havde vinden taget til fra syd, så vi havde strid modvind det sidste stykke fra Harö til Tärnö. Vi slog lejr i en lille bugt på østsiden af Tärnö. Hele området er meget kajakvenlig med mange lejrpladser, toiletter og flere muligheder for drikkevand. Efter aftensmaden stod Elgjægeren for pandekagebagningen - pandekager med hjemmelavet skovbærsyltetøj - hvilken nydelse.

Efter aftensmaden gik vi en tur rundt på Tärnö. Tärnö er den største af øerne og er på ca. 100 hektar eller en kvadratkilometer og med en meget spændende natur og kulturhistorie. Tärnö har været befolket siden 1500-tallet, men øen skulle også have spor helt tilbage fra oldtiden. I 1862 blev der fundet en sølvskat fra vikingetiden, mønterne var dateret til 900-tallet. En femtedel af Tärnö er naturreservat, desuden er der rester fra "den kolde krig". Der er 65 huse på øen, de fleste af øens gamle fiskerhuse anvendes nu som feriebolig for folk fra fastlandet.

Fra øens højeste punkt på Drakaberget, lige bag fyret fra 1910, er der en flot udsigt over øerne med fastlandet i baggrunden. Størstedelen af den sydlige odde er naturreservat. Hele Tärnö er meget seværdig og et godt sted til en udflugt - det sætter svenskerne også pris på. Transporten til Tärnö kan ud over kajaksejlads også ske med færgen fra Matvig eller med taxibåd.

Efter morgenmaden lørdag morgen fik vi hurtigt pakket, ryddet op og sat kursen mod den vestlige del af skærgården. Vi ville ro rundt om så mange øer, som det var muligt. Ude på vestsiden af øerne var der god vind med rolige bølger, som gjorde turen til et sjov oplevelse.

De vestlige øer er noget mindre og meget tyndt befolket. Vi roede ud på vestsiden af Skallö
På vestsiden af Skallö er kysten en stor rå klippekyst, som er slidt godt af vejret.

Mellem øerne i skærgården er der smalt og stenet. Det er tydeligt, at husene bebos af folk fra fastlandet i weekender og ferier. Hvert hus sin landgangsbro. Ikke alle anløbsbroer tager sig lige godt ud.

Turen fra Tärnö gik rundt om Skallö, syd om Knivblösen til Ekö og øst om Ekö, vest om Joggesö, rundt om Styrsö, rundt om Hallö og Fölsö, nord om om V. Bokö syd om Ø. Bokö, øst om Fårö og frem mod Matvig, hvor Bjarne og jeg tog afsked med de andre, da vi havde nogle hjemlige forpligtigelser - desværre.

Så blev det tid til frokost. Vi lagde til i den indre bugt på den østlige side af Styrsö for at holde pause og indtage frokosten.

Elgjægeren i sin meditationstid efter frokosten - det er åbenbart den måde han slapper af på.

Sundet mellem Hallö og Fölsö er meget smalt og lavvandet med et meget smukt stykke af skærgården. Langs kysten boede der stadig enkelte fiskerfamilier.
Blekinge skærgård er et meget fint sted til en tredagestur. Vi kunne følge seks kajakroere som gjorde turen fra Matvig til Tärnö og tilbage til Matvig som en endagstur. Det er en meget stor oplevelse at ro rundt om øerne, idet vi fik set øerne fra forskellige vinkler samt nydt stilheden og naturen. Øerne er meget forskellige, hvad angår bevoksning og de små fritidshuse, som enten beboes af fiskere eller fritidsfolk. Når vi mødte motorbåde, skete det adskillige gange, at motorbådene satte farten meget ned ved mødet med kajakkerne - der blev vis stor hensyn til kajakker i skærgården.
På langt de fleste øer er der arrangeret bålpladser med bænke samt gode teltpladser. Vi fik roet godt 25 kilometer på de to dage, hvor vi sad i kajakkerne godt 7 timer, så det blev en meget rolig og afslappende tur. Det er bestemt ikke sidste gang vi har været i Blekinge skærgård.