lørdag den 3. oktober 2015

En efterårsdag i Københavns Havn

En efterårsdag i Københavns Havn, men hvilken efterårsdag. Det var en helt igennem en fantastisk dag med næsten ingen vind, og straks efter vi satte ud, var det med fuld sol fra en flot blå himmel, det kunne ikke være mere perfekt til en tur rundt i Københavns Havn. Vi satte ud fra kajakbroen ved det Musiske Musikkonservatorium, som jeg syntes er det optimale sted at starte turen, hvis der er ledige parkeringspladser. En lille gruppe kajakroere fra kajakgruppen bød os da også velkommen, og vi fik en lille snak, inden vi satte kajakkerne i vandet. Vi startede med at ro forbi Kanonbådsskurene og Torpedobådshallen og så ud i havnen. Da vi kom ud i havnen, var det på spejlblankt vand og næsten ingen trafik sammen med den flotteste vinkel til Operahuset.

Vi krydsede havnen for at ro ind bag Kvæsthusbroen, derefter fulgte vi molerne forbi Amaliehaven til et lille besøg hos Grupleren i Esplanadehavnen, til "Den lille havfrue", hvor der var et mylder af mennesker, og man skulle tro, at de aldrig havde set syv kajakker før, så vi var også målet for nogles ferieminder.

Vel nok danmarks mest fotograferede kvinde.

Derefter roede vi ind i Langlinjehavnen. Da vi kom ind i havnen, stod der straks medlemmer af B&W's Roklub, klar til at vise os, hvor vi kunne lægge ind, men vi fortsatte i stedet ind i Frihavnen, det var ikke spisepause endnu. Vi rundede Alm. Brand's bygning i et ret "dødt" havnebassin, hvor der slet ikke var interesse for den nye havfrue, og der var slet ikke det liv, der var i den øvrige del af havnen.

En moderne version af den lille havfrue.

Ude i havnen igen skulle vi lige hilse på noget af Mariannes familie, som var taget ud for at hilse på. Derefter kryds mod Holmen og ind i Søminegraven bag Holmen. Stedet hvor de gamle danske færger til øerne ligger som husbåde, og hvor Holmens bygninger tager sig flot ud. Ingen var interesseret i en overbæring, og heller ikke nervøse for trafikken i havnen, så vi roede den lange flotte vej uden om Holmen og tilbage til udgangsstedet, hvor vi lagde ind for frokost.

Holmen har også en bagsiden - en smuk bagside.

Vi nød frokosten i det fantastiske vejr med motormusik fra gokartbanen. Tilbage i kajakkerne fortsatte vi ind langs Christiania og fulgte resten af "Den blå rute" med overbæringen over værtsbroen, inden vi roede ind i Christianshavns Kanal. Vi nærmest drev igennem kanalen, så vi rigtigt kunne nyde folkelivet. Vi krydsede atter havnen for at se et spejlbillede af os selv i "Den sorte diamant". Vi fortsatte til bølgen og derefter ind i Frederiksholms Kanal, hvor vi også bare drev igennem og rigtig kunne iagttage den enorme menneskemængde, der sad langs kanalen.

Nyhavn fra kanalsiden.

Ude i havnen igen roede vi ind i bunden af Nyhavn, derefter under Skuespilhuset, hvorefter vi måtte vente på, at vi kunne krydse havnen og ro ind i Trangraven og tilbage til, hvor vi satte ud godt 6 timer tidligere. Da vi satte ud, var der ikke meget trafik i havnen, men da vi skulle krydse tilbage til Trangraven, var der mange både på vandet. Havnebusser og turbåde gav absolut ingen problemer. Det var en helt igennem fantastisk tur rundt i Københavns Havn.

Hvad mon man kalder en sådan en?? Læg mærke til livet på Papirøens kaj.

Turen: Rundt i Københavns Havn.
Dato: 3. oktober.
Deltagere: Marianne, Birgit, Karen, Niels, Steen, Henrik og jeg.
Turens længde: 20,2 kilometer.
Vejret: sol fra en skyfri himmelmed meget svag vind fra syd på ca. 2 m/s.
Temperaturerne: luften godt 16 grader og vandet 14 grader.