fredag den 28. maj 2021

Sydsjælland

Årets første overnatningstur skulle efter planen gå til Hälleryd Skärgård. men på grund af Coronarestrektioner måtte vi opgive at tage til Sverige, det ville blive for besværligt. Som alternativ tog vi til Sydsjælland i regn og blæst. Vi valgte at mødes på Kalvehave Havn og sætte ud fra havnen, hvor vi lagde planen for den første tur. Første tur blev en tur rundt om Langø og Tærø. Vinden var sydvestlig ca. 7 m/s, og skulle falde til 3 m/s hen over eftermiddagen. Vi kom fint af sted lidt over elleve i en ret strid modvind sammen med lidt smådryp fra skyerne. Ved broen til Langø var der meget hård modvind og kraftig modstrøm. Vi kom alle fint igennem broåbningen, hvor der var meget kraftig modstrøm. Efter broen roede vi helt inde under kysten og kunne flere gange betragte en rørhøg, som kredsede inde over sivene og langs vandet. Vi lagde ind ved Petersværft for at nyde frokosten, klokken var blevet 14, så maverne knurrede, og armene var blevet lange af modvinden, så det var godt med en pause. Solen tittede frem samtidig med det småregnede, så det blev ikke en ret lang pause. Efter pausen krydsede vi over til Tærø, hvor vi fulgte kysten rund om vestenden og så sydover frem til østenden. Derefter krydsede vi over til Langø som vi fulgte med kurs mod Gl. Kalvehave Kirke, men nogen havde taget fejl af kirken i Stege, så vi blev godt spredt under den sidste del af turen. Tilbage ved bilerne fik vi hurtigt pakket sammen, provianteret i Brugsen og så over til Camping Mønbroen, en ganske fin lille campingplads for campingvogne, men teltområdet, hvor vi boede; var under al kritik. Skraldespanden var overfyldt, og rengøring af toiletter og køkken blev måske gjort grundigt rent få gange om året, vi så ingen form for rengøring, de 3 overnatninger vi havde. Den manglende rengøring klarede man ved at begrænse lysindfald og lamper, og så kostede en overnatning 110 kroner. Det var ikke en god oplevelse at bo i telt på Mønbroens Camping. Da vi havde etableret os på pladsen, spiste vi aftensmaden og gik ret hurtigt til køjs, da regnen begyndte, og så regnede det ellers hele natten.

Tirsdagsturens længde var 23 kilometer.

Af sted i blæst og småregn.
Inde i læ ved Langø.
Frokost ved Petersværft.
Tærø er stadig plastret til med "Adgang Forbudt" skilte.
Smukke Tærø.
Dronning Alexandrines Bro i sigte.

Onsdag morgen var regnen holdt op og erstattet af ret meget vind fra vest, så efter morgenmaden besluttede vi at køre til Kalvehave og ro langs kysten til Strandby, eller så langt, som det passede til vejr og vind. Det var på tale at køre et par biler op til Strandby og så ro en envejstur til Strandby og måske også til Jungshoved. Jens have ikke lyst til at ro meget mere end 16 - 18 kilometer om onsdagen, derfor planlagde vi at lægge ind til Kindvig og vurdere situationen, så vi fulgte kysten kystnært i sol og medvind hele strækningen til Kindvig. Vi lagde ind i Balle Strand for at se den lille hyggelige havn. Ved Kindvig roede vi ind i begge havne, og i Kindvig Havn holdt vi frokostpause i læ for vinden, men også med en enkelt regnbyge. Marianne ville lige ro op til Strandby og så tilbage og følges med os tilbage til Kalvehave. Vinden var taget af, og solen kom atter frem, så det blev en meget fin tur i læ for vinden.

Vi nød aftensmaden under åben himmel og sad ude, til det blev sengetid. Vi fik aftalt, at vi ville se torsdagsvejret, inden vi besluttede hvor vi skulle ro.

Onsdagsturen længde var 18 kilometer.

Klar til afgang fra Kalvehave.
Viemoseskoven i solskin.
Vi roede meget kystnært.
Kindvig fiskerihavn.
Frokostpause i læ for vinden i regnslag.
Indsejlingen til hyggelige Balle havn.
Sten med hul i som strandkunst.

Torsdag morgen var det gråvejr, lidt småregn, men meget lyst inde over Stege. Ud fra vejrudsigten for Møns Klint blev det hurtigt besluttet, at vi skulle ro en tur langs klinten. Vi fik hurtigt pakket bilerne og gjort os klar til at køre til Stranden ved Kraneled og sætte ud der fra. Da vi ankom, var der lidt brækkende bølger inde under land, men det var fint at sætte ud. Ved fælles hjælp fik vi bakset kajakkerne ned til et stykke sandstrand, så det var lettere at komme ud. Vi var hurtigt i kajakkerne og roede i nogle bløde dønninger mod Møns Klint, da vi var fremme ved klinten, var der minimale dønninger, og det allerbedste var, at der var sol på klinten, så den stod usædvanlig flot i sollyset. Der var mange mennesker langs kysten, de var også ude at nyde det gode vejr ved Møns Klint. Vi vendte ved det nordlige fyr, roede lidt tilbage, hvor vi fandt en lille vig med læ og sol, hvor vi kunne nyde frokosten. Det blev en god lang frokost, inden vi roede tilbage til Kraneled Strand. Den sidste del af turen var usædvanlig flot i solskin og ingen vind. Vi fik hurtigt pakket sammen og gjort klar til at køre tilbage til teltpladsen. Vi havde bestilt en menu bestående af sejfiletter i flødesovs med kartofler og salat, som blev leveret til vores plads. Det blev en særdeles hyggelig aften med masser af mad og vin. Fredagens tur ville på ingen måde kunne leve op til oplevelserne langs Møns Klint, så det blev besluttet at afslutte turen fredag morgen og så bare køre hjem.

Turen langs Møns Klint var præcis 20 kilometer.

Starten på Møns Klint.
Selv om det har regnet meget de seneste dage, stod klinten flot hvid i solen.
Der er ikke meget strand under klinten.
Stor voldsom og imponerende.
Det nordlige fyr var vendepunktet.
Pausested i læ og sol.
Marianne ved resterne af et træ.
Næsten hele gruppen.
Så slutter klinten atter.
Festmiddag i skuret.

Turen: Kajakture ved Sydsjælland og Møn
Dato: Fra tirsdag den 25. til fredag den 28. maj.
Deltagere: Karin, Marianne, Birgit, Jens, Stig, Bjarne, Flemming, Finn og Ole.
Turens længde: 61 kilometer.
Desværre var der ikke noget spor af torsdagsturen.