lørdag den 28. juni 2014

92 kilometer flot dansk natur

Fra Vester Mølle til Lønborg er der 92 km på Skjern Å.
Vi startede fra Holbæk Kajak Klub tirsdag den 24. juni, dagen efter Sct. Hans. Vi pakkede kajaktraileren og min trailer med kajakker og udstyr til ti kajakker og tre dage på Skjern Å. Derefter kørte vi mod det midtjyske eller nærmere bestemt Vester Mølle, hvor vi ankom sidst på eftermiddagen. Vi fik hurtigt etableret lejr på lejrpladsen et stykke fra Rørbæk sø, hvor vi skulle sætte ud om onsdagen. Derefter skulle vi køre biler og kajaktrailer til Sønder Felding, hvor vi havde anden overnatning under turen. Tilbage ved Vester Mølle spiste vi og hyggede med flot bål til sengetid.

Onsdag morgen stod vi op til en skyfri himmel og næsten ingen vind, så det tegnede godt, når solen havde fået brændt al disen af. Vi var klar i kajakkerne klokken 09.00, så vi rigtig kunne få noget ud af dagen. Den første del af turen var på Rørbæk Sø og Kulsøen, inden vi kom ind på selve åen. Der var enormt mange sving, hvor vi måtte bruge både forror og bagror for at komme rundt. Strømmen var ikke så kraftig, så det gik fint.

Til gengæld var naturen helt fantastisk. Ved Hastrup Mølle - uden mølle, men her har naturligvis været en vandmølle. Vi skulle blot over vejen ved den første overbæring; hele processen gik meget nemt, og så var vi på åen igen. Efter få kilometer blev åen bredere, men det viste sig, at det var M.E.S.-søen, som var opstemningssø for M.E.S. (Midtjyllands Elektricitetsforsynings Selskab), der engang var egnens helt store vandkraftværk, og som har leveret strøm til et meget stort område i Midtjylland. For enden af søen kom den helt store og sidste overbæring på turen. Vi kørte kajakkerne på de vogne, som Skjern Å Kanofart har sat ved overbæringsstederne, alligevel var det en ret anstrengende overbæring, hvor vi skulle ret langt ned til åen efter stemmeværket. Da halvdelen af kajakkerne var kommet over, blev det tid til frokost, så vi fandt en skøn plet på lejrpladsen, hvor vi kunne nyde frokosten, men en lille regnbyge gjorde, at frokostpausen ikke blev så lang. Vi fik hurtigt flyttet de sidste kajakker og fortsatte turen ned ad åen. Vi kom forbi Brande El-værk, som nærmest blev skyllet væk i november 2013 af et dæmningsbrud, som medførte en ret kraftig flodbølge ned ad åen.
Brande el-værk efter flodbølgen.

Vi var noget forundret over synet af den nærmest væltede bygning, som i dag vidner om denne naturkatastrofe, der gjorde meget stor skade på Skjern Å. Herefter blev åen noget mere snoet og strømmen kraftigere. Åløbet er nu blevet reetableret. Efter Brande Camping var der kun få kilometer til Sandfeldt Rasteplads, som var næste overnatningssted. En meget stor plads med gode faciliteter.

Sandfeld Rasteplads - stor og god rasteplads, men slidt.

Aftensmaden blev lavet og indtaget i grillhytten, derefter hygge til sengetid, som allerede indfandt sig ved 22-tiden. Torsdag morgen var en tro kopi af gårsdagens, sol og ingen vind, og vi sad i kajakkerne klokken 09.00. Efterhånden var svingene blevet meget skarpe og åen smal med kraftig strøm. Vi skulle rundt om lejrpladsen via fire sving. Snart efter skulle vi passere et svanepar med ællinger, og svanefar synes bestemt ikke om, at vi kom for tæt på. Han hvæsede og gjorde sig stor, så vi måtte pænt følge med i deres tempo. Det tog ret lang tid, inden han gav op og lod os passere. Det var nok mest ællingerne, der var trætte.

Svanefar passer på, at vi ikke kom for tæt på hans mage og ællingerne.

Det planlagte frokoststed kiksede, da strømmen var for stærk til, at vi kunne lægge til, så vi lagde ind ved kanten, hvor vi spiste frokost med en flot udsigt over området med Skjern Å i centrum.

Fint frokoststed oppe på skrænten.

Ved Skarrild lagde vi ind for at holde kaffepause på det kommunale rasteområde, der var rigtig fine forhold.

Skarrild Rasteplads med sheltere, bålhytte og gode siddepladser.

Efter Skarrild var svingene rettet mere og mere ud, og vi kunne ro med god fart mod Sønder Felding. Ved Sønder Felding havde vi kigget på landingspladsen, da vi flyttede biler hertil. Vi var lidt bekymrede over det smalle anløb og den stærke strøm. Landingen skulle være helt præcis, da det ikke var muligt at ro op i strømmen og forsøge en gang til. Vi planlagde anløbet godt, og det gav ingen problemer at komme i land, men vi blev ret mudrede i den bløde bund. Vi fik hurtigt sat teltene op og pakket ud, og så skulle vi hente min bil i Vester Mølle og køre alle bilerne til Lønborg, inden vi kunne lave aftensmad. Det blev meget sent aftensmad, men vi fik da tid til at hygge lidt inden sengetid. Fredag morgen var lige som onsdag og torsdag, masser af sol og ingen vind. Jørgen skulle passe sit arbejde og måtte forlade os straks efter morgenmaden.

Sønder Felding Camping og Hytteby.

Dyrelivet, her masser af får ved Skjern Å.

Pladsen i Sønder Felding er mod gebyr, men forholdene er ret ringe til prisen, jeg fik dog et hurtigt bad om morgenen inden morgenmaden. Vi fik pakket kajakkerne og lavede en god plan for at komme på vandet lige så nemt, som ved ankomsten uden at få fyldt kajakkerne med mudder. Strømmen var ret kraftig, og det var umuligt at ro mod strømmen. Åen var efterhånden blevet så bred, at vi nemt kunne ro rundt i svingene. Ved middagstid fik vi et par regnbyger, og jeg skal da lige love for at det regnede. Under en af bygerne lå vi i læ under en bro for at få lidt beskyttelse, mens vandet piskede ned fra oven.

En lille regnbyge - som blev meget kraftig få minutter efter.

Det var planen at holde frokostpause ved Gjalbækbroen. Her kom vi i snak med en af de lokale fritidsfisker, som kunne berette lidt om livet i åen. Han havde ikke fanget noget, og alle de, vi kom i snak med under turen, havde heller ikke gjort fangst. Efter Gjalbæk Bro var Skjern Å nærmest en flod, og regnbygerne fortsatte. Da vi nærmede os Lønborg i vindstille, fik vi igen et par gode lange regnbyger. Vi opholdt os under broen ved Lønborg til det blev tørvejr, og derefter fik vi hurtigt pakket bilerne, og så var der lige 4½ time til Holbæk. Ferietrafikken var ekstrem mellem Kolding og Lillebæltsbroen, men det var mest i den modsatte retning.

Nej, det er ikke Dracula, men Dorthe med øm bagdel.

Skjern Å forklædt som en flod ind til Gjalbæk Bro.

Gruppe Skjern Å 2014 klar til afgang - uden Jørgen.

Ved Holbæk Kajak Klub fik vi hurtigt tømt biler og trailere efter en rigtig god tur på Skjern Å.
Skjern Å er vanskelig at ro på, den kræver en dygtig roer for at være en nydelse, men er man det, er det en rigtig god oplevelse.

Under turen oplevede vi en odder i vandet, masser af køer, heste og får, og oppe over os kunne vi opleve havørne, musvåger,  tårnfalke, skestorke, en masse fiskehejre samt ænder og sang- og knobsvaner, desuden en masse småfugle, og gøgen kukkede stadig i det midtjyske.

Turen: Vester Mølle - Lønborg.
Deltagere: Bolette, Grethe, Dorthe, Jørgen, Per, Knud, David, Michael, Hans og jeg.
Turleder: Bolette.
Turens længde: 92 kilometer.
Vejret: Skiftende vejr med masser af sol og regnbyger.
Temperaturen: Omkring 20 grader og godt 10 grader om natten.

Første etape - intet spor. Øv øv øv.

Anden etape Sandfeld Rasteplads - Sønder Felding.

Anden etape Sønder Felding - Lønborg.