onsdag den 28. november 2018

Alderen trykker

Jeg er helt flov over at nævne det, men jeg havde set forkert på Forsvarets Støjportal. I tirsdags sagde en af pigerne i kajakklubben, at hun havde svært ved at tyde støjportalen, jeg måtte da lige sige til hende, at det var ikke noget problem, men at man skulle se hele opslaget. Jeg mente, jeg havde set, at der var aktivitetsfri periode ved Jægerspris Skydeterræn i dag, hvilket jeg havde lagt ind på Kajakhornsherredsiden, det må være alderen der trykker. Der var således planlagt en tur fra Kulhuse syd på til den sydlige del af øvelsesområdet, et fantastisk naturområde man kun kan opleve få dage om året. Da vi satte ud, lå der to sæler lige ude på de nærmeste sten, da vi kom i kajakkerne og nærmede os dem, gled de i vandet for at kigge  på os, de kom faktisk meget tæt på kajakkerne, så turen startede rigtig godt, men da vi rundede Alholm kunne vi se flashblinket ved Skoven, eller den nordlige del af øvelsesområdet, hvilket betød, at vi ikke måtte ro forbi skydeterrænet. Vi roede langs kysten hen til vagtbygningen, og da vi nærmede os vagtbygningen, kom vagten ud. Vi steg ud af kajakkerne og gik hen mod ham, han skulle jo lige have at vide, at der var aktivitetsfri dag. Vi ville lige gøre ham opmærksom på, at vi tilsyneladende ikke kan regne med Støjportalen. Han kunne ikke genkende den oplysning og sagde, at vi absolut ikke måtte ro ind i området. ØV. Vi var godt klar over, at når der var skydeøvelser, så måtte vi ikke være ude på vandet, så vi roede lidt tilbage og nød frokosten og smørkagen fra Jægersprisbageren ved den sydlige badehytte. Det viste sig desværre, at det var mig - og ingen anden - der havde taget fejl. Det var øvelsesterrænet, der havde aktivitetsfrie dage og ikke skydeterrænet. Området er delt op i Øvelsesområde, Skydeterræn og Skydebaner. I weekenden havde det været helt frit område, så fejlen var alene min, så hvis jeg havde set rigtigt efter, så havde vi ikke haft dagens problem. Vi fik en god hyggelig snak med vagten og fik lidt nye informationer om området, så det var fint nok. Vi sad og nød frokosten i flot solskin, og da vi atter kom i kajakkerne, måtte vi konstatere, at også vejrudsigten holdt. I pausen talte vi om, at så kunne vi ro til Lynæs og langs kysten til Sølager. Det skulle blæse op over middag, så turen mod Almolm var med kraftig sidesø, så vi dansede nærmest mod Alholm. Det havde ikke været forsvarligt at ro til Lynæs og krydse sejlrenden i de bølger. Efter Alholm var der ikke megen læ, men dog medsø til Kulhuse. Sælerne lå stadig på stenen, men gled i vandet da vi kom hen imod dem. Trods min fadæse havde vi en fin tur i flot vejr.
Nysgerrig sæl.
Morgenen startede med lidt skyer, så det var natur i vinterdragt.
Alholm set fra syd.
Frokoststedet ved badehytten.
Tilbage i Kulhuse.

Turen: Kulhuse til Skydeterrænet og retur.
Dato: 28. november.
Deltagere: Kristian, Finn og jeg.
Turens længde: 12,4 kilometer.
Vejret: Vind fra syd på 2 - 7 m/s tørt og masser af sol.
Temperaturerne: 0 til 3 grader, og vandet ca. 3 grader.

Ingen kommentarer: