søndag den 26. september 2010

Kajakmaraton i blæst og gråvejr

Søndag den 26. september.

John havde inviteret til en kajakmaraton på Isefjorden med start fra klubhuset. Jeg syntes, det kunne være sjovt at prøve, så jeg meldte mig til arrangementet. Vi blev Kim, John, Jacob, Palle og jeg. Vi mødtes i klubhuset lidt i syv, og gjorde os klar til turen. Det var ikke rigtig blevet lyst, og det luftede godt, selv om det var meget tidligt på dagen. Planen var, at vi først skulle ro til Munkholmbroen og derefter op langs Hornsherredskysten til Rendebæk, her skulle vi krydse over mod nordspidsen af Orø, krydse igen fra Næsby Rev til Borrehoved, ro ud i sejlrenden og ned til Bognæs og endelig de sidste kilometer til klubhuset. Dette vil blive en distance på 42,2 kilometer.



Vejret var ikke det bedste til sådan en tur, skyerne lå tungt, sigtbarheden var elendig, og vinden kom fra nordvest med en styrke på 6 - 8 m/s., men jeg havde jo tilmeldt mig, så ikke så pivet, og selskabet var jo fint. Vi kom af sted lidt over klokken syv og fik straks en strid modvind hele vejen ud af Holbæk Fjord. Derefter stod den på sidevind og dårlig sigtbarhed frem til Munkholmbroen. Efter at have rundet en af bropillerne, lagde vi ind ved Munkholmbroen for en kort kaffepause. Da vi sad ved ishuset og drak kaffe begyndte det så småt at klare op, eller det var knapt så diset. Klokken var da også blevet ti, Derefter roede vi op langs Hornsherredskysten, hvor der var delvis modvind eller sidevind hele vejen. Det var hårdt at ro forbi Ejby Havn og Vellerup Vig, hvor vinden rigtig kunne få fart på. Frokostpausen holdt vi ved Hammer Bakke. Jeg havde besluttet, at hvis der var andre, der ville med, ville vi afbryde turen og ro tilbage til Holbæk fra Vellerup Vig, men den tanke var jeg alene om, så jeg fulgte med hele vejen. Mine arme holdt, så det var fint nok. Det blev således næsten 20 kilometer i overvejende god hård modvind, inden vi rundede Næsby Rev på nordspidsen af Orø. Så blev det rent svir frem til campingpladsen på Orø, hvor der var medvind, så der kunne surfes lidt i medsøerne. Igen en kort kaffe- og tissepause ved campingpladsen, inden vi skulle ud i sejlrenden og frem mod Holbæk. Vi rundede Bognæs i fin stil, og nu kunne vi godt mærke, at kroppen var ved at være brugt. Derefter de sidste kilometer i medvind frem til klubhuset. Det var en hård tur med meget ømme muskler til følge.
.
På intet tidspunkt så vi solen, men vi fik heller ingen regnbyger, så det var da positivt. 

Turen:
Dagen distance: 42,3 kilometer.
Deltagere: Kim, John, Jacob, Palle og jeg.
Vejret: Gråvejr, diset og vind fra nordøst 5 - 8 m/s.

Ingen kommentarer: