onsdag den 31. maj 2017

Fire dage i Blekinge Skærgård

Efter et par logistikopgaver kom vi fint og hurtigt af sted. Finn og jeg kørte fra Holbæk søndag morgen, og samlede Karin og Jakob op i Roskilde, derefter kørte vi direkte til Nytäppet ved Matvik, hvor vi "landede" lidt over middag. Der var næsten ingen trafik denne søndag formiddag, så transporten var meget uproblematisk. Jens og Palle kørte sammen og var der lidt senere. Da vi kom, var der rigtig mange kajakker, som var ved at afslutte Kristi Himmelfartsferien i skærgården, der var således lidt parkeringsproblemer ved Nytäppet. Vinden var ret kraftig, men heldigvis aftagende, så det var helt fint, at vi kom lidt senere af sted. Vi roede lidt rundt og nød området, inden vi lagde ind ved Bockö, hvor vi har været mange gange før. Karlshamns Kommune har sat nye skilte op på alle øer, så informationerne var opdateret. Bockö ligger i naturreservat med Mjöö, så reglerne for overnatning er tilsyneladende strammet op, men ellers ligner området sig selv. Vi slog lejr, hvor vi plejede, og aftensmaden  blev lavet og nydt, samtidig med, at mange nattergale sang af fuld hals hele aftenen, og de holdt ikke op, før efter vi var gået til ro.
Mandag morgen stod vi op til en lettere overskyet dag, men da vinden var meget svag, besluttede vi at tage over i Järnavikfjorden, og snart kom solen frem mellem skyerne og gav os en dejlig varme. Vi roede stort set den tur, vi plejer at ro, og kom fint rundt mellem øerne og lagde ind ved lejrpladsen på Dragsö for en lille kaffepause, derefter roede vi øst om Tjärö og ind til havnen for at se, hvor lang de nye ejere var nået med ombygningerne, men vi gik ikke i land ved havnen, da det virkede lidt for turistet, og roede i stedet over til "vores"lejrplads for at spise frokost. Tjärö er blevet meget flot med flere restauranter og mange flotte terasser. Efter forkostpausen roede vi ind til Järnavik for at aflevere skrald og for at få frisk drikkevand. Derefter direkte tilbage til Bockö, hvor vi nød den flotte aften med solnedgang.

Tirsdag var ligeledes en grå og kold morgen, og så sagde vejrudsigten til med, at der ville komme lidt regn og torden, meeen kunne det nu være rigtigt. Uvejret blev langs den nordtyske side. Vi besluttede os for at ro rundt om Tärnö og spise frokost ved havnen. Der var koldt, så vi satte os i venterummet, men så kom solen frem og resten af dagen var ganske fin. Efter frokost roede vi skærgårdsroning rund om øerne nord for Tärnö og kunne også ro uden for øerne, da vinden kun var ca. 3 m/s., en skøn dag. Tilbage ved lejrpladsen nød vi aftensmaden og kiggede på vejrudsigten for onsdagen, hvor der stadig blev lovet ret hård vind fra nordvest. Vi var da kun lige kommet i telte og soveposerne, før vinden begyndte, nærmest som kulingstyrke, det rev godt og grundigt i teltene hele natten.

Onsdag stod vi op til en meget grå og meget blæsende morgen, og efter morgenmaden kom der nogle lette regnbyger, mens vi pakkede sammen. Da vi var klar til afgang, lagde vi en rute, hvor vi var mindst eksponeret for vinden. De to første kryds var godt nok korte, men med en vind på 11 - 12 m/s som gjorde, at krydsene var ret hårde. Derefter kunne vi stort set ro i læ helt frem til krydset mellem V. Bokö og Matvik, derefter var det med vinden  i ryggen det sidste stykke frem til Nytäppet. Det var en ret hård tur ind til Nytäppet, men på intet tidspunkt en kritisk tur, og vi holdt rimeligt sammen. Vi fik ret hurtigt pakket sammen, og så nød vi frokosten i læ for vinden, og hvor vi kunne nyde synet af en stor gruppe unge, som var på tur i forbindelse med deres uddannelse, derefter var det ellers om at komme hjemad efter en meget fin tur rundt i Blekinge skærgård.
Jakob med kasketten omvendt for ikke vinden skulle sende den til et sted i Polen.
Tilbage i Nytäppet efter en fin tur rundt i skærgården.

Turen: Rundt i Blekinge Skærgård.
Dato: Fra 28. til 31. maj.
Deltagere: Karin, Jakob, Jens, Palle, Finn og jeg.
Turens længde ca. 59 kilometer.

Turen tilbage til Nytäppet er desværre blæst væk.