onsdag den 30. december 2015

Årets sidste tur

Julen er overstået, skøn juleaften med dejlige julegaver, og nu er et nyt år på vej. Så vi har været ude på vores sidste onsdagstur for at slutte 2015. Årets sidste onsdagstur blev bare en lidt kort tur for Morten og mig. Vi satte ud fra Vellerup Vig og roede ned til Bramsnæs Vig. Vejret var ikke optimalt, masser af kraftig vind fra sydøst, og så var vi lovet sol til årets sidste tur. Hele 2015 har været et ret så blæsende år, og den sidste onsdag i året var ingen undtagelse. Vi var hurtigt klar i kajakkerne, men nu var vi heller ikke så mange. Vi krydsede  over vigen og holdt os kystnært hele vejen til Ejby og Bramsnæs Vig. På grund af vinden var vandet blæst ud af Isefjorden, så der var ekstremt lavvandet, vel nok et minus på mere end en halv meter, så det føltes som et helt nyt farvand at ro på. De få bådbroer, der stod tilbage langs kysten, så mærkværdige ud med masser af tang og sten rundt om den faste del af broen. Vi havde modvind lige så snart, vi kom lidt ud fra kysten, og det var en kraftig kold modvind, så der skulle bestilles noget for at få lidt fart på kajakken, ellers havde vi en fin tur til Bramsnæs Sejlklub, hvor der skulle være lidt læ ved klubhuset. Der var tilmed sandbund nu, hvor vandet var blæst ud af fjorden, så det var meget nemt at komme i land.

Vi fik hurtigt nydt frokosten og lidt kaffe til Vibekes kage, derefter var det bare om at få lidt varme i benene, inden vi skulle tilbage til Vellerup. Tilbage i kajakkerne var det som om, vinden var blevet lidt kraftigere, eller også var det fordi vi roede længere ude, for at få lidt glæde af medvinden. Turen tilbage var meget fin, og så havde vi god fart på. Den lovede sol så vi ikke meget til, så der blev atter lovet mere end metrologerne kunne holde, selv på årets sidste onsdagstur ville solen ikke være med, til gengæld fik vi mere vind, end der blev lovet.

Turen: Vellerup Vig til Bramsnæs Vig og retur.
Dato: 30. december, 2015.
Deltagere: Morten og jeg.
Turens længde: 12 kilometer.
Vejret: Diset og overskyet med vind fra sydøst på ca. 8 m/s.