onsdag den 15. juli 2015

Sommer, sol og blæst

Det er sommertid, men også ustadigt vejr med megen vind fra vest. Dagens forslag bød på en tur tværs over Isefjorden fra Hammer Bakke til Kyndby, men med vestenvind på 7 - 8 m/s måtte vi over i Roskilde Fjord og til en af de ture, vi har roet rigtig meget gennem vinteren og foråret. Vi var 11 kajakker i dag, der lagde ud fra Skuldelev Strand, her var flere grupper,  bl. a. andre med kajakker. Vi startede turen med at ro lidt nordover og rundt om Kølholm. Kølholm er fuglebeskyttelsesområde, men selv om fuglebeskyttelsestiden slutter i dag, var der usædvanlig mange måger på rede, nok på grund af den kolde forsommer.

Vi holdt os i god afstand af øen, så fuglene kunne nyde den sidste dag. Vinden var ret kraftig på vestsiden af øen, mens der var dejlig læ på turen langs østsiden. Vi fortsatte forbi Skuldelev Havn og langs kysten til Skovbroen, det var heldigvis højvande, så vi ikke skulle passe meget på de mange sten. Krydset af Østbybugten var ligeledes med kraftig sidevind. Ved Skovbroen mødte vi en anden kajakgruppe, som havde været over på Eskildsø og kigge på klosterruinen. Det er sjældent, vi møder nogle, som er på tur til klosterruinen, for de fleste tager til Eskildsø for at kigge på fugle. Gruppen kunne berette om meget vind oppe ved ruinen, så vi besluttede at lægge ind ved Selsø Hage for frokostpause. Vi fandt et sted i det høje græs med fint læ. Patricia havde bagt chokolademuffins til den efterfølgende kaffe, selv om Patricia og Jakob lige er kommet hjem fra Italien, så den nød vi ekstra meget.

Efter frokostpausen var vi nogle, som gik en tur ud på spidsen af Selsø Hage, for at nyde området i sommersol. Tilbage i kajakkerne roede vi desværre i spredt fægtning tilbage mod Skuldelev Strand. Ved Østbybugten kunne vi mærke, at vinden var blevet kraftigere, så nogle af os fulgte kysten hele vejen rundt i bugten. Vi mødte en lille gruppe fra Maribo Kajakklub, som var på tur i turkajakker, så de susede af sted nordover. Tilbage ved Skuldelev Strand fik vi hurtigt pakket sammen, og så nød vi en kop kaffe sammen med de sidste af Patricias muffins, inden vi kørte hjem efter en flot dag på Roskilde Fjord.

Turen: Skuldelev Strand - rundt om Kølholm til Selsø Hage og retur.
Dato: 15. juli, 2015.
Deltagere: Karin, Torben, Jakob, Kim, Erik, Jens, Palle, Peter, Bjarne, Søren og jeg.
Turens længde: 19,3 kilometer.
Vejret: En del sol, tørt og vind fra vest 7 - 8 m/s.
Temperaturerne: Vand og luft var lige under 20 grader.