onsdag den 20. maj 2015

Rundt om Orø

Så blev det til den første tur rundt om Orø i år. Jeg syntes, vi har haft meget vind i dette forår, og denne onsdag var ingen undtagelse.Alligevel så vejrudsigten ud, som om det var i dag, vi skulle rundt om Orø, så vi satte ud fra Hammer Bakke med lidt højvande, så vi kunne ro "med uret" rundt og udnytte vandstanden til at ro mellem Lindholm og Orø.

Klar til det lavvandede område mellem Lindholm og Orø.

Vi startede med at ligge og vente på, at kabelfærgen skulle lægge fra land ved Hammer Bakke, så vi kunne komme ud i Østerløb. Det var interessant at se, hvor meget færgen blev presset til siden af vinden, men det var også et tegn på, at der ventede os en hel del sidevind frem til Orø Havn.
Der var vand nok, så vi fik både læ og vand nok til at ro hele vejen over det lavvandede stykke. Før Orø Havn fik vi igen sidevind og lidt bølger, men så nærmest rygvind helt op forbi Marsmanden og Skinkel Mæren, og derefter var der fint læ igen. Vi besluttede at ro over til Næsset for at holde frokostpause i læ under skrænterne. Med højvande var der heller ingen problemer med at passere Børrehoved Rev, og så slog vi et lille sving ind i bugten for ikke at få for meget sidevind under krydset mellem Børrehoved og Næsset. Det blev et meget fint kryds frem til pausestedet. Vi fandt et fantastisk sted med sol og læ, hvor vi kunne sidde og nyde frokosten.
Bjarne havde været forbi en bager, så han havde lækker wienerbrød med til kaffen.

Det fantastiske pausested på Næsset.

Det blev en god lang frokostpause med en lille gåtur i området. Tilbage i kajakkerne skulle vi igennem det meget stenfyldte område ved Næsby Rev, som faktisk er et af de mest stenfyldte og lavvandede område i Isefjorden. Vi kom fint igennem, og så mødte vi modvinden, og vinden var tiltaget ret meget. Der blev målt vindstyrke mellem 5 og 11 m/s. så der var lige 5 kilometer med strid modvind. I starten roede vi helt inde under land, hvor der var mest læ, og vi fik da også tid til at nyde det meget smukke område ved Næsby, og med den høje vandstand var det muligt at ro tæt på land, hvilket kan være meget vanskeligt ved lavvande, eller bare normal vandstand, hvor de mange muslingebanker, der er i Øster Løb, tit forhindrer, at vi ror kystnært. Vi  krydsede over ved det smalleste sted mod Hammer Bakke. Der var dog lidt diskussion om, hvordan vindforholdene ville være over langs fastlandssiden. Det blev et meget spredt kryds, men ok taget vind og vejr i betragtning. Fra Skallehage til Hammer Bakke fik vi rigtig mærket modvind og bølger, det krævede ret meget af os, og med lange og ømme arme kom vi til Hammer Bakke uden andre problemer. Vi hjalp hinanden med at få tømt kajakkerne og pakket bilerne, og så nød vi lige en kop kaffe til resterne af Bjarnes wienerbrød. Det blev en meget fin tur med god vind hele vejen rundt.
Det er yderst sjældent, at vi kan ro så kystnært hele vejen rundt om Orø.

Turen: Rundt om Orø fra Hammer Bakke.
Dato: 20. maj, 2015.
Deltagere: Torben Jakob, Kim, Stig, Peter, Jan, Bjarne, Søren og jeg.
Turens længde: 19, 2 kilometer.
Vejret: Skyet med en hel del sol, vind fra sydvest mellem 5 og 11 m/s.
Temperaturerne: Luften var fra 12 til 16 grader, og vander er efterhånden oppe på 14 grader.