onsdag den 1. april 2015

Kuling fra nordvest

Med den overskrift vil mange mene, at det er uforsvarligt at ro kajak, men i Isefjorden og Roskilde Fjord er det muligt at lægge en tur, hvor det er fuldt forsvarligt at sætte ud. I dag satte vi ud fra Skovbroen og roede til Skuldelev, og vinden var som nævnt i overskriften kuling fra nordvest.

Flot vejr, men også stærkt blæsende.

Det betyder også, at der er højvande i Roskilde Fjord med + 60 cm., og så kan vi ro helt inde under kysten. Da vi satte ud, var der ikke meget vind, og ved Skovbroen var der blå himmel og dejlig sol.

Da vi havde roet lidt, kom der en hel del skyer på himlen, og solen forsvandt i perioder. Turen mod Østby var skøn, og vinden mærkede vi ikke meget til. Vi roede mod vinden i bugten nord for Østby og kom atter ind under land, hvor vinden ikke kunne mærkes, så var der bare molen ved Torp Ladegård, hvor der atter var lidt vind. Fremme ved Skuldelev er det sjældent, at der er så meget vand ved stranden. Vi spiste frokosten i shelteren, mens vi spiste kom der lige en regn- og haglbyge forbi, så vi nød at kunne sidde tørt og i læ for vinden, som tog til.

Da vi havde spist og drukket kaffe med Brittas kage til. gik vi en tur i området. Da vi satte os i kajakkerne igen. skinnede solen. Vi roede op til Skuldelev Havn, hvor en svane havde forvildet sig ind under den nye badeterrasse, og det så ud som om, den havde problemer. Vi kontaktede en mand, som klargjorde sin båd, og bad ham kontakte havnefogeden for at få svanen fri, ellers ville den have alvorlige problemer. I kajakkerne kunne vi desværre ikke gøre noget.

Ved bugten nord for Østby, kunne vi rigtig mærke den kraftige vind.

Trækfugle over Eskildsø.

Vi roede tilbage til Skovbroen, og vinden tog yderligere til, men vi havde delvis medvind hele vejen. Jakob målte vinden til knap 14 m/s., så der var masser af vind. Inde under land var der næsten vindstille, men vi skulle ikke ret langt ud for at få en fornemmelse af den hårde vind. Ved Eskildsø oplevede vi det flotte syn af et par meget store fugleflokke over øen.

Tilbage ved Skovbroen med Eskildsø i baggrunden.

Tilbage ved Skovbroen lagde vi ind, hvor vi satte ud, strømmen var vendt og var nordgående og bøjerne lå meget ned. Vi sluttede turen af med en kop kaffe og resterne af Brittas kage, inden vi kørte hjem. Trods blæsten var det en rigtig fin tur, og sikkerheden var helt i orden.

Turen: Skovbroen til Skuldelev og retur.
Dato: 1. april, 2015
Deltagerne: Torben, Jakob, Palle, Søren og jeg.
Turens længde: 16 kilometer
Vejret: Overvejende sol med en del skyer, lidt regn med hagl og kraftig vind fra nordvest 8 - 14 m/s., inde under land dog meget mindre.
Temperaturerne: Luften var 7 - 8 grader og vandet følger med opad og var 6 grader.