torsdag den 25. september 2014

Nye regler for vinterroning

Så har Holbæk Kajak Klub lige udsendt de nye regler for roning hen over vinteren. Der er tre væsentlige punkter, som adskiller sig fra det gamle reglement. For det første er kilometerkravet fjernet og for det andet, så er det vandtemperaturen der afgør, hvornår det er vinterroning. Når temperaturen på vandet er under 12 grader, så er det vinterroning. For det tredje, så skal alle prøve redningsøvelserne under realistiske forhold. Desværre er kravet til tørdragt ikke stadfæstet, så alt i alt må det nye vinterroningsreglement betegnes som et meget lille skridt i retning til sikker vinterroning. Man må stadig ro alene, man må stadig ro i 3 mm. våddragt om vinteren, og heller ikke noget om kystnært roning.

For at være på den rigtige side var jeg i vandet og lave redningsøvelser i 6 - 8 sekundmeter vind, hvor vandet blot var 14 grader. Jeg testede også min tørdragt og den var helt tør intet vand kom ind. Det er ganske flot af en tørdragt der er blevet brugt i 5 år. Redningsøvelserne gik meget fint, jeg prøvede selvredning 5 - 6 gange og måtte konstatere fejl på min paddelfloat, som skal laves lidt om, så den ikke falder af pagajen.

Ingen kommentarer: