torsdag den 29. august 2013

Stevns Klint i sol

Holbæk kajak Klub laver ikke ret mange madpakketure, men i dag var en undtagelse, så Lisbeth, Grethe, Dorthe, Michael, David og jeg tog af sted på en madpakketur til Stevns Klint. Vi satte ud, for enden af havnen, hvor der er en meget fin badestrand at sætte ud fra. Vi var klar i kajakkerne klokken 10.00, så vi kunne nyde næsten hele klinten i solskin. Der var ikke megen vind, da vi drog af sted og solen skinnede gennem det tynde skydække, så det var et perfekt vejr at foretage turen i. Vandet summede af liv med masser af små fisk, som sprang over vandet, et fantastisk syn. Vi passerede Bosedal og Stevnsfortet i næsten vindstille og masser af sol.

Højerup Gamle Kirke i sensommersol.

Stevns Klint fra søsiden er en fantastisk oplevelse, når vejret er med.

Lige efter Højerup Gamle Kirke lagde vi ind for at holde er kort pause og drikke formiddagskaffe. Ved Holtug lagde vi atter ind for at holde frokostpause og til kaffen havde Grethe medbragt hjemmelavede kokustoppe med tranebær. Stedet er fint, da der er lidt træer ved kysten og så er der sandbund og ingen rullesten ved kysten, som letter udstigningen fra kajakkerne betragteligt. På tilbageturen havde vinden taget til i styrke og vi fik både modvind og nogle sjældne gange også lidt medvind, men inde under land var det meget fint at ro. Vi lagde ind ved Højerup Gamle Kirke for en kort pause til en kop kaffe på stranden, men her er der rullesten langs kysten og så er der hurtigt ret bybt, hvilket til sammen kan give en lidt sjov landgang.

Med et langsomt tempo er det rart at komme ud af kajakkerne og blive rettet lidt ud.

Fra Bosedal til Rødvig havn var vi kommet lidt langt ud og så var der både vind og bølger lige imod, men ikke i en sådan grad, at det gav problemer, det var bare lidt hårdt efter 26 kilometers roning. Tilbage ved bilerne fik vi hurtigt pakket sammen og så tømte vi vores termokander sammen med Grethes kagekasse. En fantastisk tur i et fantastisk vejr.

Turen.
Deltager: Lisbeth, Grethe, Dorthe, Michael, David og jeg
Turens længde 26,7 kilometer.
Vejret: Lette skyer og en del sol, vind fra vest til sydvest.