onsdag den 7. november 2012

En blæsende efterårsdag på Roskilde Fjord

Normalt betyder vinterroning et begrænset deltagerantal, men ikke på Kajakhornsherreds ture. I dag var vi 11 kajakker på tur fra Skuldelev til Skovbroen, og vejret var ikke det bedste. Torben, Jakob, Benny, Erik, Stig, Peter og Peter, Palle, Bjarne og jeg lagde ud fra Skuldelev Strand lidt i ti og roede forbi Skuldelev Havn og ind i Kølholmbugten. En kraftig vind kom fra nordvest, så det var lidt hårdt at ro ind i bugten. Vi vendte et godt stykke før land og returnerede til Skuldelev Strand for at samle Jens op, og derefter roede vi mod Skovbroen.

Med den kraftige vind på denne årstid, skal vi holde os tæt sammen, og sådan blev det på turen til Skovbroen. Ud for Roskilde Roklubs grund kunne vi se det prægtige syn af to store flotte havørne svæve inde over land. Bugten ved Østby gav ikke de store problemer i forhold til Hyldeholmbugten, og den kraftige vind kunne kun mærkes svagt. Vi anløb den lille bugt ved Skovbroen kvarter over tolv, så maveuret sagde spisetid, og dette sted har fint læ, når det blæser fra vest. Da vi havde spist, skulle vi have kaffe med kage til. Det var min tur til at have kage med, og jeg havde fået Vibeke til at lave en sacherorte, som bare lige skulle skæres ud i elleve stykker - det lykkedes, og det var helt fint med sachertorte til kaffen på en kajaktur. Vi har flere gange talt om, at vi skulle gå en lille tur, inden vi spiste, men det er ikke slået rigtig an, så vi går en lille tur for at få varmen i benene, når vi har spist, drukket kaffe og spist kage. På Selsø Hage kunne man rigtig mærke den kraftige vind, så den var ikke løjet af. Tilbage ved kajakkerne fik vi pakket sammen, fjernet affald og så afsted mod Skuldelev. Vinden var stadig mellem 8 og 9 m/s fra vestlige retninger, så det var bedst at holde sig langs kysten.

Tilbage ved Skuldelev Strand fik vi hurtigt pakket sammen efter en fin tur, og så sluttede vi med en kop kaffe, inden vi kørte hjem. Sjovt nok tager omklædningen kun et par minutter på denne årstid.

Turen.
Deltagere: Torben, Jakob, Benny, Erik, Stig, Peter og Peter, Palle, Jens, Bjarne og jeg
Turens længde: 18,2 kilometer.
Vejret: Overvejende overskyet med enkelt solstrejf,  vind fra vestlige retninger 8 - 9 m/s. og temperaturer lige under 10 grader.