onsdag den 31. oktober 2012

Onsdagsroning og fødselsdag

Torben har netop holdt rund fødselsdag, og det syntes Torben, at han, Jakob, Benny, Jens, Erik, Palle og jeg skulle fejre med en lækker hjemmelavet lagkage fra hans kone. Hvad Torben ikke vidste var, at vi syntes, det skulle fejres lidt mere, så vi havde købt smørebrød, og på den måde fik vi gjort lidt ekstra ud af madpakken uden Torbens viden.
Vinden var kraftig sydlig, så med den vindretning er der ikke mange muligheder i fjordene, men fra Herslev til "det lille gule hus" kan der gøres en fin lille tur, når vinden er kraftig fra syd,så vi satte ud fra Herslev Strand. En lille sæl lå lige uden for stranden og kiggede på os, den kom meget tæt hen til kajakkerne, inden den søgte over mod havnen, og vi fulgte kysten den anden vej mod Borrevejle, hvor vi krydsede fjorden og fulgte kysten op til Sejlklubben ved Lyndby, hvor vi prøvede at komme i land, men det var ikke muligt på grund af vanddybden og så en aldeles ildeugtende strand sammen med en glat jollerampe, så vi roede over til "det lille gule hus", hvor det var fint at komme i land. Det var dog ikke ret let at finde et sted med læ til frokosten, så det blev på nordsiden af huset, men vinden suste rundt om huset, så det var ikke det bedste sted at indtage højt belagt smørebrød omgivet af små flag. Torben blev noget overrasket, da jeg bad ham hente min madpakke i den bagerste luge på kajakken, hvor det lå tre kasser med smørebrød. Da vi havde spist, gik vi på jagt efter et mere vindstille sted til kaffen og Torbens lagkage. Det blev helt oppe ved vejen, hvor det var fint at være, og vinden ikke kunne mærkes. Lagkagen blev skåret fint ud, og den smagte himmelsk.

En lagkage til 7 personer.

Efter det store måltid med fint smørebrød, lagkage og kaffe gik vi tilbage til kajakkerne, fik hurtigt pakket og så tilbage mod Herslev. Vinden var taget til, så den stod på kraftig modvind til Lyndby Havn, hvorefter det var fint rovand, men ret så koldt. Vi krydsede tilbage til Borrevejle, inden vi roede nordpå, da vinden samtidig lagde sig, var det helt fint vejr resten af turen. Da vi kom til Gevninge Å, roede vi et lille stykke op ad åen for lige at se åens udløb i Roskilde Fjord. Åens udløb var en fin oplevelse inden vi satte kursen mod Herslev. Tilbage ved Herslev Strand fik vi hurtigt pakket sammen efter en fin, men kold tur og så en kop kaffe, inden vi kørte hver til sit.

Turen.
Deltagere: Torben, Jakob, Benny, Jens, Erik, Palle og jeg.
Turens længde: 17,6 kilometer.
Vejret: kraftig vind fra sydige retninger 6 - 8 m/s., ganske lidt sol og temperaturerne lå på blot 6 grader.