tirsdag den 5. juni 2012

Blekinge Skærgård i kulde, hagl, blæst, regn og sol.

Den årlige forårstur til Blekinge Skærgård var fra den 1. juni til 4. juni, og vi glædede os alle 7 meget til gensynet med Blekinge Skærgård. Vejrudsigten var nu ikke den bedste, men sådan er det en gang imellem, og så ændrer vejret sig til det bedre, men sådan var det desværre ikke i denne weekend, det var stort set kun vindretningen, der kom til at passe. Vi brugte fredag formiddag til transport, og jeg hentede Stig, Karin og Kim, mens Torben, Elgjægeren og Jakob kørte sammen fra Allerød. Vi ankom næsten samtidig til Matvik, hvor vi hurtigt fik pakket kajakkerne og gjort klar til afgang. Derefter spiste vi frokost med kage til kaffen. Forholdene i Matvik er ændret meget, så det ikke er muligt at parkere på den store plads, og hvis alle P-pladser ved slæbestedet er optaget, kan kajakroere bare ikke parkere ved havnen. Toiletterne er aflåst, så forholdene er mildest talt blevet elendige, i fremtiden må vi finde et andet sted at sætte ud fra, da havnen i Matvik tilsyneladende ikke ønsker, at vi sætter ud her fra. Vi kom fint af sted i solskin, men hurtigt trak meget sorte skyer op, og vi var dårligt nok ude af havnen, før vi fik den første regnbyge, og den blev kort efter efterfulgt af en ny byge.

Kort efter starten på turen kom uvejret ind over os.

Jeg tror vi fik tre regnbyger, inden vi nåede Bockö. Lidt regn kan nu kke slå os ud, men det er nu ikke så behageligt. Vi roede først mod Nästensö, men vi kunne ikke ro rundt om øen på grund af blæsten, så vi roede mod Malö og derefter mellem Hallö og Styrsö, inden vi krydsede over til Bockö, hvor vi havde planlagt overnatning. Bockö er en af de bedste lejrpladser i skærgården, og det har rigtig mange gæs også benyttet sig af, så det var balancegang mellem alle deres efterladenskaber, vi brugte en pagaj til at klargøre pladserne til teltene. Inden vi slog telt op, satte vi Torbens tarp op mellem et par store træer, placerede bænksættet under tarpen, så vi have lidt læ for blæsten og regnen, når vi skulle lave mad og spise. Det viste sig, at det var en ganske god beslutning. Klokken seks begyndte vi de kullinariske udskejelser med madtilberedning, som strakte sig over den næste times tid. Maden er en meget betydelig del af kajakturene. Vi fik da også gået en tur ud til det gamle fyrtårn, og vejret skiftede hele tiden, snart skinnede solen, og så regnede det. Det eneste der var konstant, var blæsten, den ændrede sig ikke ret meget, men vi havde fint læ under tarpen. Vi gik ret hurtigt til ro og havde en meget fin nat, selv om det regnede og blæste. Da det blev morgen, skinnede solen fra en næsten skyfri himmel. Vi spiste morgenmad ved bålpladsen og nød solen . Vi var på vandet lidt i ti og vi havde da ikke roet ret længe, før det blev overskyet igen, og vi fik den første byge. Vi roede mod Ø. Bokö, inden vi krydsede over mod Mjöö og mod Allböle og ind i  Järnavikfjorden. Vi skulle da lige have et par haglbyger, inden vi kom frem til frokostpladsen på Tjärö.

Haglbyge ved Tjärö.

Planen var at ro til Tjärö og slå lejr på den sædvanlige plads på vestsiden af øen ved vardrehjemmet. Vi kunne mærke, at det blæste ret kraftigt op, inden vi fik etableret en fin lejr, samlet brænde til bål og sat tarp op, så vi kunne være i ly for regnen. Den sidste vejrmelding mente, at vi skulle have blæst fra vest om søndagen, Så vi besluttede, at vi blev på Tjärö om søndagen og så tage en tur ind i nogen af de mange små fjorde i den nordlige ende af Järnavikfjorden.  Søndag morgen var det atter meget flot vejr, det blæste, men solen skinnede, og vi var blevet lovet tørvejr hele dagen. Vi roede i så meget læ, vi kunne,  til Järnavik. Indsejlingen til Järnavik var dog med ret voldsomme bølger. Derefter besøgte vi de næste to fjorde, inden vi fandt et godt sted til frokosten. Inden vi roede tilbage til lejren på Tjärö, var vi inde i bunden af Köpesgårdfjorden. Karin, Kim og Jakob roede nord om Tjärö for lige at se, hvor voldsomme bølgerne var, vi andre roede nord om Tjärö. Vi var tilbage ved lejren ved firetiden, hvor vi hyggede os, inden vi skulle til at kokkerere igen. Det blev ekstremt koldt om aftenen. Vi kom ret tidligt i soveposerne, og næste morgen gentog det sig med sol fra en skyfri himmel og svag vind, men den skulle tage til efter klokken ni. Klokken var halv syv, da vi spiste morgenmad, så pakkede vi og var klar til afgang klokken halv ni. Vi skulle forbi Allböle, inden vinden blev for kraftig. Da vi passerede Allböle var den på ca. 7 m/s. fra sydvest, så bølgerne var ret voldsomme, lagt sammen med refleksbølgerne. Efter Allböle var bølgerne blot 20 - 25 cm., men vinden tog til. Vi roede til Bockö for at spiste tidlig frokost, men nu var der nogle, som havde fjernet bord-bænksættet, så det blev frokost mellem den mange gåseefterladenskber. Det var formentlig søspejdere, der havde fjernet bænksættet og ikke sat det tilbage efter brug. Efter frokosten kredsede vi lidt rundt mellem de mange øer og holme, inden vi roede ind til Matvik efter en dag, hvor det stort set ikke regnede. Vi fik hurtigt pakket bilerne og trailerne, og så skulle vi lige over til KajakSyd og Badepladsen for at se, om det var muligt at benytte et af de områder til at sætte ud fra. Det er meget kedeligt, at Matvik Havn har blokeret området til bådklubbens medlemmer, så det er blevet stort set ikke er muligt at benytte Matvik Havn som udgangssted. Jeg har eller kun haft ros til Matvik Havn for deres indstilling til kajakroere. Det er dog ikke det eneste, der er ændret i området. Tidligere udvise andre sejlende stort hensyn til kajakker ved at sænke hastigheden ,når de nærmede sig en gruppe kajakker, på denne tur oplevede vi det ikke en eneste gang, det var planende både i fuld fart, selv inde i det fartbegrænsede område. Det var meget kedelige oplevelser i Hälleryd Skærgård i en eller så hensynsfuld skærgård.

Turen.
Dato: Fra 1. til 4. juni 2012.
Deltagere: Karin, Torben, Elgjægeren, Jakob, Kim, Stig og jeg.
Turens længde: 50 (49,8) kilometer.
Vejret: Vind østlige retninger 4 m/s - 12 m/s. Temperaturer far 6 - 14 grader, et par haglbyger og ret mange regnbyger.