mandag den 6. juni 2011

Hälleryd igen igen.

Kr. Himmelfartstur til Hälleryd Skærgård.

Traditionen tro tager vi til Hälleryd Skærgård den første weekend i juni, og sådan skulle det også være i år, selv om det også var Kr. Himmelfartstdag om torsdagen. Vi havde besluttet, at gruppen skulle være på 8 kajakker, da det er en god størrelse hold. Da der samtidig var Nytäppet Träffet i denne weekend, og det er et meget populært træf med op mod 100 deltagere, så kan der blive lidt trængsel på nogle af pladserne i skærgården, men de skulle hovedsagelig holde sig på Ø. Bokö. Med 8 deltagere er det også kun to biler med trailer, som tager af sted, for der kan også være parkeringsproblemer i Matvik. Jeg hentede Stig, Karin og Kim mens Torben tog sig af Jakob, Elgjægeren og Kate. Vi landede stort set samtidig i Matvig torsdag lidt over middag i et fantastisk vejr. Frokosten blev hurtigt indtaget, og efter lidt kø ved rampen kom vi på vandet. Vejret var fint, sol med lidt vind fra vest, så det var bare fint rovejr. Aftalen var at have første overnatning på Bockö, som er en rigtig fin ø med en god lejrplads med gode faciliteter, dog ikke frisk postevand. Derefter skulle vi se, hvordan vejret var næste dag og så beslutte, hvor truren skulle fortsætte hen.

Afslapning på Bockö lejrplads med bålplads og bordarrangement.

Bockö var dog ikke helt ledig, da vi ankom, men det var nogen meget hyggelige svenskere, som holdt frokost på øen og skulle sejle hjem hen under aften for så at komme tilbage næste dag og holde fest på øen.

Da vi havde etableret os, gik vi en tur rundt på øen, og så var det igang med at tilberede maden og hygge os med kage m.m.

Efter en meget varm nat vågnede vi til et helt fantastisk vejr, solen skinnede, og der var stort set ingen vind, så det var oplagt at ro over i nabofjorden til Tjärö. Alböle lå i spejlblankt vand og var en meget smukt syn. Vi roede hele øen rundt for at finde den mest ideelle lejrplads. Der var mange mennesker, som var taget på tur til Tjärö, så der var trængsel på øen. Vi lagde ind på østsiden for at spise frokost. Vi fandt et fint sted, som jeg havde lagt ind på kortet. På nordøstsiden var der en meget fin plads, hvor vi lagde ind og slog lejr. Pladsen lå i tre niveauer, og vi valgte første etage, da temperaturen ikke indbød til at slæbe for meget. Da vi havde slået lejer, var vi nogen, som gik over for at kigge lidt nærmere på vandrehjemmets tilbud - de var ikke ret mange, men det var skønt at sidde på teressen og nyde en is. Tilbage ved vores lejr lavede vi mad og nød aftensmaden. Vi måtte dog også ud at gå en lille tur for at nyde den sidste rest af aftensolen.
Kysten og naturen på Tjärö

Solen går ned bag Tjärö.
 Næste morgen var vejret lige så flot som om fredagen, så det blev atter en dag i roligt tempo. Vi lagde ud fra lejrpladsen, og, efter at have rundet den nordlige ende af Tjärö, krydsede vi over mod fastlandet og fulgte kysten frem mod Alböle, som atter lå helt uden bølger. Fra østsiden af Mjöö krydsede vi over mod Brorsö og holdt ind til Harö for at spise frokost, derefter roede vi over til vores faste plads på nordøstsiden af Tärnö, der var ledig trods en masiv invasion af lystbåde og kajakker. Da vi havde slået lejr, var vi fire, som tog turen rundt om Tärnø, derefter slappede vi lidt af, og de fleste gik ud for at finde en cash, men det er nu ikke lige min store interesse, så jeg gik en tur til havnen for at se, om Tärnö lignede sig selv - det gjorde den, alt var nymalet, fint til sommeren, og syrenerne blomstrede til nationaldagen om mandagen. Derefter stod den på madlavning og aftenhygge, inden den sidste overnatning på denne tur. Og som sædvanlig sang nattergalen af fuld hals hele natten fra de nærmeste træer.

Solnedgang lørdag aften fra Tärnö
 Søndag morgen var atter en morgen med sol , men der var dog lidt mere vind, så vi tog atter en tur rundt om øen, derefter cirklede vi rundt mellem nogle af øerne. Sydsiden af Tärnö er meget speciel med enorme sten langs kysten og med en ualmindelig flot natur bagved. Frokosten blev holdt på Brorsö, inden turen gik tilbage til Matvik efter fire forrygende dage i Hälleryd Skærgård. En af de ting, der gør denne tur til noget særligt, er, at det er kun tre timers kørsel hjemmefra, man føler sig velkommmen over alt, lejrpladserne er fine, der masser af skraldespande og toaletter, og langt de fleste lystbåde sænker farten, når de nærmer sig kajakker på tur - det sidste har jeg aldrig oplevet i Danmark. Og så er der rigtig mange forskellige vandfugle i området.

Turen.
Deltagere: Kate, Karin, Torben, Jakob, Elgjægeren, Stig, Kim og jeg.
Turens samlede længde: 49 kilometer
Vejret: fint sommervejr med masser af sol og ingen vind.
Ambitionsniveau: Vi lagde ud klokken 09.30 og roede klokken 10.00, derefter roede vi til klokken ca. 16 med en god middagspause.

Rød er torsdag, Lysegrøn er fredag, grøn er lørdag og blå er søndag.