søndag den 8. august 2010

Det Sydfynske Øhav

Uge 31, 2010.
Kajakhornsherred.dk havde inviteret til kajaktræf ved Det sydfynske Øhav. Tilmeldingerne har ikke været så mange, og alligevel var vi oppe på 20 tilmeldte, så det var "ik så ringe endda". Fra Jægerspris Kajakklub deltog Ida, Susanne, Trine, Niels Ulrik, Erik, Carsten, Peter og Lars Fra Skovshoved Kajakklub deltog Dot, Bente og Thomas. Fra Holbæk Kajakklub kom Ulrich og jeg. Fra Køge Kajakklub (KKKK) kom Jens og fra Kajakhornsherred var vi Ulla, Birgit, Jens, Kim, Arne, Jan og jeg. Ulla, Thomas og jeg stod for den praktiske planlægning. Vi ankom til den lille skønne campingplads ved Rantzausminde i løbet af weekenden. Vi havde fast base på Rantzausminde Camping og foretog roture i øhavet fra campingpladsen.
Optimal hygge om aftenen ved Svendborgsund. Vi havde vores eget område på pladsen lige ved stranden med få meter til vandet og med en meget fin udsigt over Svendborgsund.
Kajakkerne kunne ligge fint lige over isætningsstedet. Der var fin plads og et godt isætningssted med både bro og strand. Det tog lidt til at få kajakkerne i vandet, men det kunne gøres på ca 10 minutter, så der var ikke den store ventetid, nok mest fordi hjælpsomheden var stor.
Efterhånden, som deltagerne kom i kajakkerne, ventede man til alle var klar, inden turen kunne starte. Vejret var meget fint stort set hele ugen.

Mandag den 2. august.
For lige at falde til i området og vurdere vandet, kysten og alle de andre roere gik den første tur til Fjellebroen. En skøn tur langs den meget varierede kyst ,og så er der jo også ishuset på havnen i Fjellebroen, det er der, hvor en kugle er tre kugler, så de fleste skulle blot have en vaffel med en kugle.
Tilbage til lejren efter turen til Fjellebroen og en tur på 24 kilometer. For enkelte af deltagerne var det første gang i år, de havde roet så langt.

Tirsdag den 3. august.
Om tirsdagen skulle vi ud på et lille øhop, hvor første stop var Drejø. Vi lagde ind ved Færgehavnen og startede besøget med at spise frokost. Ida og Trine skulle dog lige ud og lege på vandet inden frokosten. Trine brillerede med at rejse sig op i kajakken og stå og ro, men snart var de også med ved frokostbordet.

Så var det tid til en lille gåtur på Drejø, og vi styrede da også direkte mod Lindegården, som er cafe og museum. En gruppe på ca. 50 personer var ankommet lige før os, og haven var i forvejen godt besøgt. Vi fik vores egen plads i baghaven og fik trods travlheden hurtigt kaffe og lagkage. Rundvisningen på museet sprang vi over. Museet er også mindestue for den ene af søstrenes mand, der var den første havkajakroer i Danmark, han tog på mange lange havkajakture rundt i verdenen.
Man kan således udlægge, at på Drejø står den danske havkajaks vugge.
Derefter gik turen til Hjortø, hvor vi blot gik på land for at have været på Hjortø. Så gik turen stik nord med Skarø. På Skarø skulle vi da lige op og smage Skarøisen på Cafe Tante Sofie.
Det sidste kryds hjem mod Rantzausminde efter et øhop på 25 kilometer.

Onsdag den 4. august.
Onsdagen bød på lidt mere ustadigt vejr, vinden var kraftig fra syd, så dagens tur gik mod Valdemar Slot. Det var godt nok ikke optimalt, da turen således bød på modstrøm begge veje, men så fik deltagerne da også prøvet, hvorfor strømtabellen skal tages alvorligt i Svendborgsund.
Det var ikke alle, der holdt sig langs kysten, det skulle lige afprøves, hvordan strømmen løb ved sejlrenden. Strømmen er ret kraftig omkring broen til Tåsinge og helt frem til Troense.
Turen gik også ind igennem Svendborg Havn. Nixus Nature var på vandet med flere kajakhold. Dette hold skulle på overnatningstur til Drejø. Derefter lagde vi ind ved Vindebyøre, hvor vi holdt en lille kaffepause. Inden turen gik langs den meget flotte strækning mod Valdemar Slot.
Ved Valdmar Slot fandt vi hurtigt en plads i solen med god læ. Efter frokostpausen gik vi en tur rundt på området. Niels, Thomas, John og Arne syntes de ville tage turen tilbage ved at runde Thurø, og så skulle vi mødes ved Vindebyøre. Vi andre ventede lidt, hvorefter turen tilbage til Vindebyøre var med god rygvind og modstrøm. Vi kom ikke til at vente ret længe, før de fire andre kunne skimtes i sundet mellem Fyn og Thurø. De havde haft en hård tur med sidesø og kraftig modstrøm rundt om Rhurø. Derefter fulgtes vi ad mod Tåsingebroen, hvorefter vi måtte ro i tre grupper, da vinden tog til. Et uvejr rejste sig lige foran os, og vinden var meget hård fra syd, hvilket betød sidesø mod Rantzausminde. Vi var syv, der måtte søge nødhavn i Rantzausminde Marina ca. 1000 meter før campingpladsen. Vi ventede en halv time, så lagde vinden sig, og vi kunne ro den sidste strækning. Det blev en tur på  26 kilometer.Desværre måtte Arne på skadestuen, da han blev slynget mod en bøje og derved fik en skade på armen. Det så grimt ud, og vi var ret sikre på, at armen var brækket, men det viste sig, at det kun var et stort slag, så han skulle holde sig i ro, og forlod os derfor næste morgen.

Torsdag den 5. august.
Efter en ganske våd aften gik torsdagens tur til Skovballe. Thomas og John ville dog turen rundt om Tåsinge (44 km.). Vi andre tog det roligt med en tur langs Tåsinges vestkyst. Vi spiste frokost på stranden ved Skovballes lille jollehavn
Indsejlingen til Skovballe jollehavn er meget smal, og i dag var tangen særdeles ildelugtende.
Fra Skoven krydsede vi over til Drejø, hvor vi lige skulle op til Tante Sofie for at få en lille Skarøis. Da vi kom til cafeen, havde de lige ristet kaffebønner, så vi fik også friskbrændt og friskmalet økologisk kaffe til Skarøisen - ikke den værste kombination. Det blev en tur på 23 kilometer.

Fredag den 6. august.
Efterhånden var vi kun 11 tilbage, og vejret var stadig meget fint, så vi ville besøge den gamle havn på Drejø og så lige ind til Skarø. Turen gik langs fynskysten, inden vi krydsede over langs revet på Skarø og krydset til Drejø. Vi kunne ikke gå i land inde i havnen, men kysten lige ved siden af havnen var fin til landgang.
Området ved den gamle havn har lidt besværlig indsejling med mange store sten lige under vandoverfladen.
Den gamle havn på Drejø. En rigtig god og hyggelig lille havn med meget fine foirhold til kajakker.
Det har været en tur med mange kryds mellem øer og over sejlrender. Krydset til Skarø var i medvind, så det blev varmt.
På Skarø skulle vi da lige op til Tante Sofie for at få kaffe og Skarøis, da Birgit og Jens holdt hviledag i går, var de meget opsatte på at opleve Tante Sofie. Kajakkerne var da dårligt kommet på land, før flokken gik målrettet mod Tante Sofies Cafe. Dagens tur blev på 25 kilometer.
Det blev et fint lille træf med gode kajakvenner fra Jægerspris, Skovshoved og Holbæk og nogle meget fine ture i området. Med fast base i Rantzausminde er fem dage optimalt. Skal arrangementet vare en hel uge, skal der arrangeres ture med overnatning på øerne. F.eks. en tur til Fåborg, Bjørnø, Avernakø og Drejø med overnatning i Fåborg. Eller turen rundt om Tåsinge og Birkholm med overnatning på Strynø. Alle synes det havde været nogle gode dage.

Jeg fik roet ialt 121 kilometer på de fem dage, så det er helt fint.