onsdag den 25. marts 2009

Madpakke- og kagetur

Onsdag den 25. marts.

Efter nogle dage med meget stærk og kold blæst fra nordvest slog vinden om til kraftig blæst fra sydøst, derfor blev det til en gentagelsestur fra Rendebæk til Vellerup Vig. Med vinden i dette hjørne har vi ikke så mange muligheder i Isefjorden eller Roskilde Fjord. I dag var vi Elgjægeren, Jakob, Torben, Preben og jeg. Vi lagde ud fra kysten klokken 10.00 ved resterne af den gamle færgeforbindelse til Nordby på Orø. Det var vores plan at ro til Vellerup Vig for at nyde frokosten i skovbrynet.

En muslingenskraber i arbejde på fjorden, den tiltrak sig en stor flok af måger. I Holbæk Havn er der to - tre muslingeskrabere, som hver dag skraber blåmuslinger i Inderbredningen og omkring Orø. Turen frem til Vellerup Vig var i strid kold modvind, så der skulle bare tages fat i pagajen. Vi roede kystnært for at få lidt læ, derfor havde vi også nogle grundstødninger på de muslingebanker, som muslingeskraberen ikke kunne nå.

Kysten mellem Rendebæk og Vellerup eller helt ned til Munkholmbroen er en meget smuk og varieret kyststrækning, som sagtens kan ros flere gange. Ved Hammer Bakke kunne vi nyde synet af en tårnfalk ved skovkanten. Den havde også problemer med vinden inde over kysten.

Da vi kom frem til Vellerup Vig, var det ikke besværet værd at ro ind i bunden af vigen for at spise, så vi vendte og fandt et sted med læ mellem Vellerup Vig og Hammerkrogen. Der er god vanddybde helt ind til land. Der er faktisk så dybt syd for Hammerkrogen, at de langskaftede støvler tager vand ind, hvis vi stiger ud af kajakkerne vinkelret på kysten.

Udsigten frem mod Hammerkrogen var bare fantastisk, men teperaturen var lige omkring frysepunktet, og det blæste mellem 7 og 9 m/s., så det føltes ekstremt koldt.

Frokost - kagetur. I solskin og læ nød vi madpakkerne, og til kaffen var der lækker chokoladekage fra både Britta og Patricia.

En besynderlig og ensom kajakroer passerede vores pausested uden at hilse. Vi har tit talt om, at det er sjældent vi møder andre kajakker på fjordene, også på andre tider af året. Kan de ikke hilse - bare løfte armen, så kan det også være lige meget. Hvordan tør man ro alene i fralandsvind og 7 til 9 m/s. på Isefjorden, når vandet er blot 3 - 4 grader?

Tilbage ved udgangsstedet igen, vinden kom nu fra øst, så den trak vandet væk fra kysten.

En rigtig flot forårstur, selv om vinden var kold. Det kunne lige så godt være et sommerbillede, men det er den 25. marts.
Turens længde: 13,7 km.
Vejret: Klart vejr og sol under turen. Vind fra sydøst til øst 7 - 9 m/s.
Temperatur: - 0,5 til + 0,5.
Vandtemperatur: 3 grader.
Waypointet er en stor sten på 3 meters dybde, men den ligger lige i vandoverflade klar til angreb på kajakker.

Billeder: Jakob, Elgjægeren og jeg.