fredag den 18. januar 2008

Havkajakroning i Isefjorden.

Turforslag til kajakture i Isefjorden.


Isefjorden er et pragtfuldt sted til at søsætte en havkajak. Vandet er rent, der kan bades stort set alle steder i fjorden, og ved havne. Lystbådehavne er generel venlige, når jeg og min romakker kommer med havkajakkerne for at søsætte til en tur på fjorden.
På den hårde måde, har jeg lært altid at have kort og kompas med på kajakture. Derfor har jeg lavet et sæt kort (ud fra Det levende søkort). På kortene er indtegnet optimale og attraktive roture med isætnings- og overnatningssteder og der er tegnet forslag til rute. Jeg har lavet kort til kajakture stort set over hele Sjælland med div. øer i det håb, at jeg kommer på kajakture rundt om hele Sjælland.

Kajakken. Min kajak er en Nelo C-Trek. Den er let, har en rigtig fin finish med gode store og tætte lastrum. Efter at have roet flere andre kajakker valgte jeg en Noloen på grund af vægten og rummeligheden.

Den forrige kajak var en Prijon Melennium, som ikke helt har levet op til forventningerne, så i foråret 2009 købt en lettere brugt Nelo C-Treck, som jeg har roet rigtig mange kilometer i. Komforten i kockpittet er ikke så god og jeg har problemer med knæene når jeg ror, så nu må vi se, om jeg kan finde noget der passer mig optimalt. Om vinteren lægger jeg et stykke tilpasset liggeunderlag fra sædet og frem til forreste skot. Det isolerer mod kulden fra vandet/bunden og så er komforten omkring benene i orden. Kulfiber er ekstremt koldt om vinteren.

Pagajerne. Min foretrukne pagaj var en Prijon Rim Pacific carbon. Den har et forholdsvis smalt og langt blad (150 x 530 mm.), denne pagaj er meget stiv og let 900 g. m. dråbefang. En rigtig god pagaj til lange ture under stabil roning, men den er meget dårligt fremstillet. Heller ikke her har importøren kunnet hjælpe, da pagajbladet blev blødt og bukkede. Den er blevet erstattet af en Werner Carmano på 210 cm.. I dag ror jeg meget med en Prijon Touring Stream Carbon. Den er noget lettere med et lidt kortere og bredere blad (180 x 500 mm.) med en vægt lige over de 800 g. Jeg har sat et delestykke i pagajskaftet, så jeg kan variere skivningen og pagajlængden og det har gjort pagajen til en perfekt pagaj. Og så har jeg en grønlandsåre, som jeg har fået af Elgjægeren. Åren er god, let at ro med, men jeg har problemer med dråbefanget. Den drypper irriterende på spreydækket, ellers skal dråbefangene anbringe 10 cm. inde på årebladet.

Tøjet. Jeg ror i passende tøj ud fra temperaturerne, årstiden og vejret. Vintertøjet er Kokatat tørdragt med et par lag tyndt uld under. Bedste undertøj er Smartwool eller Woolpower eller Pinewood. Pinewood er fuldt på højde med Smartwool, men koster kun en brøkdel af Smartwool (kr. 125.- for bukser og trøje mod Smartwool til ca. kr. 900.-). Tørdragten er fantastisk god og dejlig at have på, men når foråret kommer og vandtemperaturen kommer over 12 grader, så er den alt for varm, også med blot et tyndt lag uld under. Jeg bruger kun Smartwool fleeze strømper i NSR-støvlerne. Forårsjakken er en YAK SKUA med tilhørende bukser - et virkelig godt semi koldtvandsdress. Om sommeren benytter jeg enten en let trøje eller T-shirt, men i gråvejr en let sommerjakke, enten en let NRS Rio (regnvejr) eller en Aqua-Matic Fiji kombineret med YAk Board shorts og lette rosko. Det er så dejligt at ro i en god svedtransporterende T-shirt.


Overnatning. Til overnatningsture overnatter jeg i et lille telt fra North Face Rock 22 og jeg ligger på WolfCamper liggeunderlag (4 cm.) i Marmot Never Vinter (dunpose). Soveposen er jeg meget øm over og den bliver altid transorteret i 15 liter tørpose.  Til madlavning er det naturligvis Trangia med gas.

Ingen kommentarer: